Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Wanneer wordt een concert een installatie of een installatie een concert? Deze vraag stellen twee jonge percussionisten van Slagwerk Den Haag centraal. Samen noemen Mei-Yi Lee en Vitaly Medvedev zich Sonolab en daarmee gaan zij multidisciplinair aan de slag met makers uit andere kunstrichtingen om door middel van intensief experiment te komen tot nieuwe mogelijkheden voor het gebruik van percussie-instrumenten. Dat kan akoestisch zijn, maar ook elektronisch en niet in de laatste plaats wordt gestreefd naar een verrassend nieuwe concertervaring.
Op een houten veelhoekig kunstwerk van Wen Chin Fin lopen en stampvoeten, schuifelen en schrapen twee percussionisten in het stuk 'Loop' (nomen est omen) van Aurelie Lierman. Indachtig John Cage gaat het hier om een verklanking van het alledaagse tussen wat je wel hoort qua compositie en wat omgevingsgeluid is. Het duo gaat van fluisterzacht naar daverend hard en tempo's versnellen en vertragen als de eb en vloed van het verkeer in een moderne stad. In de fysieke manifestatie van de performance komt 'Loop' dicht in de buurt van hedendaagse experimentele dans.
Beeldend en sonisch van complexere aard is 'Soundscapes for Jamnitzer'. In een kooiachtige constructie speelt de perucssionist een grafische partituur die langs de vier elementen voert. Van lichtvoetig tot razend, van gekras tot gekraak met plastic vellen, komt Plato's beschrijving van aarde, water, lucht en vuur zo voor oog zowel als oor. Daarin zit een voortdurende spanningsboog, waarbij de stilte tussen de delen als een samenbindende factor dient; een soort achtergrondruis avant-la-lettre.
· · · — — — · · · Het ritme van de internationale morsecode is bij iedereen wel bekend. Twee percussionisten staan aan weerskanten van een scheidingswand van hout en metaal en met gebruikmaking van het morseritme wisselen zij boodschappen uit. Is redding nabij of slaat de wanhoop toe? Waar naakt een doemrijke ondergang of volgt de uitgestoken hand? De dialoog legt de nadruk op non-verbale en non-visuele communicatie als middel om je ziel te (laten) redden. Vooral in een tijd waarin het woord en het beeld alomtegenwoordig zijn, maakt 'SOS' van Elisabeth A. Kelly diepe en poignante indruk.
Asaaf Gidron schreef met '32' een compositie voor 32 gevonden voorwerpen die in tweemaal 4 x 4 grids opgesteld staan en die bespeeld worden met zwarte potloden. Hierin nemen de twee spelers Steve Reichs fasetechnieken bij de hand en voeren die tot een twinkelend geheel waarin frasering en vorm van timbre gestalte krijgen in een speelse finale.
Met deze eerste presentatie van Sonolab onder Slagwerk Den Haag wordt niet gespeeld op het podium, maar tussen het publiek en zo neemt de groep bezit van de hele ruimte. Akoestisch, fysiek en mentaal worden zo de grenzen van hedendaagse percussieperformance verkend en uitgedaagd. Daarin liggen nu vier bloedstollend spannende stukken besloten. Daarmee is Occupied Space als debuut al zeer geslaagd te noemen en doet het concept vooral uitzien naar meer werk van Sonolab.
http://www.kindamuzik.net/live/sonolab/spsound-presenteert-sonolab/22944/
Meer Sonolab op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/sonolab
Deel dit artikel: