Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Als het gaat om poppodia die het avontuur zoeken, is het vaak sappelen in de Friese hoofdstad. Romein is weliswaar een prachtige zaal, maar men programmeert er over het algemeen veilig. Sinds ruim een jaar bestaat het Leeuwarder podiuminitiatief Asteriks, dat wekelijks plek biedt aan talentvolle bands die onder de oppervlakte van het indiepoplandschap borrelen. Asteriks heeft meteen maar een schitterende locatie gekozen: de theaterzaal van de monumentale, meer dan vijf eeuwen oude voormalige gevangenis De Blokhuispoort.
Dat men met lef programmeert bleek vorig jaar met onder andere de gelaagde meditatieve pop van Takka Takka uit Brooklyn. Working for a Nuclear Free City uit Manchester is de volgende in de rij. De tweede plaat Jojo Burger Tempest bevat twee cd's met ingenieuze spacerock en kreeg terecht lovende recensies van onder meer Pitchfork. Het vijftal doet een muzikale greep uit bijvoorbeeld krautrock, Madchester, prog- en postrock, jarenzestigpsychedelica, shoegaze en ambient.
Om de vele zijpaden met name elektronisch te kunnen betreden, staat zanger Phil Kay achter een hoge keyboardstellage waaronder een indrukkwekkende batterij effectapparatuur staat. Als een driftige mad professor draait hij aan knoppen en zet hij schuiven open. Om bijvoorbeeld zijn matige livezang door de vocoder te halen, elektronische shoegaze te creëren of filmische soundscapes neer te leggen.
In combinatie met postrock-, shoegaze- of groovy Madchestergitaarlijnen van de twee gitaristen stijgt hij in de instrumentale delen van de vindingrijke songs op momenten tot grote hoogte. Zoals in het bijna pastoraal zwevende 'Kingdom', waarin Working for a Nuclear Free City laat horen hoe daadwerkelijke versmelting van gitaarmuziek en elektronische muziek klinkt. Toch is de vermoeid en druggy ogende band niet op alle momenten bij de les. Het prachtig relaxte 'Rocket' werken ze gehaast en wat rommelig af.
De doordeweekse uitstraling en weinige woorden van het gezelschap bevorderen de podiumpresentatie niet. Hierdoor komen de band en het flink kletsende publiek slechts sporadisch dichter bij elkaar. Niettemin smeden ze met dit boeiende optreden een aantal zweverige muziekstijlen tot een overtuigend geheel. Met daarnaast de nieuwe plaat Apoptosis in het verschiet, weten ze binnen afzienbare tijd wellicht een dikverdiende doorbraak naar een groter publiek te bewerkstelligen.
http://www.kindamuzik.net/live/working-for-a-nuclear-free-city/working-for-a-nuclear-free-city/21260/
Meer Working for a Nuclear Free City op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/working-for-a-nuclear-free-city
Deel dit artikel: