Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Voor elke Schotse popgroep wordt al snel de vergelijking met Belle And Sebastian gemaakt. Zo ook voor Aberfeldy. Er is echter een groot verschil: de plaats van herkomst van beide bands, respectievelijk Glasgow en Edinburgh.
Glasgow en Edinburgh zijn net als Amsterdam en Rotterdam eeuwige rivalen. Edinburgh is de statige, ietwat elitaire, ambtelijke hoofdstad; Glasgow de grauwe industriestad vol arbeiders, armoede en werkloosheid. Voor historische kastelen moet je in Edinburgh zijn, de meer kunstzinnige art nouveau van Charles Rennie Mackintosh bevindt zich dan weer in Glasgow. Edinburgh vertegenwoordigt het stijve, het fluwelen; Glasgow het ruige, de ruwe diamanten.
Een goed verstaander weet nu genoeg. Aberfeldy levert met Do Whatever Turns You on een sterk door de jaren zestig gekleurd popalbum af. Waar zanger/liedjesschrijver Riley Briggs samen zingt met Sarah McFadyen ontstaan zoetgevooisde popliedjes. De pakkende melodieën en mooi gezongen koortjes zijn dan niet van de lucht.
Toch ontbreekt er iets aan het tweede album van dit vijftal om echt te beklijven. Bij nadere beluistering doen de onweerstaanbare melodieën wat gewoontjes aan en als Briggs de zang alleen voor zijn rekening neemt, klinkt zijn stem een stuk minder behaaglijk.
Het is juist een rauw randje, dat typische eigenwijze Glaswegian, dat Aberfeldy mist. Do Whatever Turns You on is statig, fluweelzacht, maar te krampachtig. Wat dat betreft past Aberfeldy perfect bij Edinburgh.
Hoe dan ook blijft het wonderbaarlijk hoe een groep uit het immer regenachtige Schotland wederom zo’n zonnig zomerplaatje aflevert. Dat dat geluid niet altijd even tijdloos klinkt, doet daar niets aan af. De zomer is immers ook niet tijdloos, kijk maar eens naar buiten…
http://www.kindamuzik.net/recensie/aberfeldy/do-whatever-turns-you-on/13724/
Meer Aberfeldy op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/aberfeldy
Deel dit artikel: