Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
''Apathie macht uns verrückt / Keine Zukunft / Keine Zukunft." Hoe hopeloos en begin jaren tachtig wil je het hebben? Het komt uit 'Keine Zukunft', een nummer van Sound on Sound, dat in 1982 op cassette verscheen bij het toen uitstekende label Ding Dong. De maker is André de Saint-Obin, student aan de Arnhemse kunstacademie die zich in die donkere dagen ook aan muziek waagde. Postpunk welteverstaan, met onheilsbeats, duistere toetsentonen, schelle gitaarklanken en meestentijds wanhoopszang.
De Saint-Obin verdween even snel als hij opkwam aan het obscure muziekfirmament, maar de kleine muzikale erfenis die hij achterliet, is nog zeer de moeite waard. Boeiend genoeg voor Frans de Waard, schatbewaarder van Nederlandse tapereleases uit die tijd, om de muzikant van weleer na jaren speurwerk te vinden en hem ertoe te bewegen zijn kille klanken opnieuw uit te geven. En hoewel Sound on Sound soms gedateerd klinkt, is de creatieve vrijheid en het ontbreken van muzikale conventies in de composities ook dertig jaar later nog uitermate vitaal en evident.
De do-it-yourself-ethiek ging ook aan De Saint-Obin niet voorbij, want hij speelde alles zelf in en gebruikte loopingtechnieken om de verscheidene partijen na elkaar op te nemen. Met verbluffend goede resultaten, zoals het nihilistisch-energieke 'Dance Till I Die', de labiele junkieromantiek van 'My Burning Head', de briljante cohesie van instrumenten in 'Keine Zukunft' of de tijdloze noisepop van 'Desolation'. En allemaal gaan ze vergezeld van teksten over drugs, zelfmoord en weltschmerz.
En toch is het niet allemaal kommer en kwel, want een nummer als het met een prachtige baslijn opgesierde 'I Got Plopmusic' klinkt zelfs luchtig, niet in het minst door de absurdistische tekst over eigenaardigheden van Chinezen en Japanners. Het geeft de ongrijpbaarheid aan die Sound on Sound kenmerkt, want ook de instrumentale nummers staan bol van de vindingrijke wavevondsten, met als leidraad het keyboard.
Op een geslaagde manier popmuziek maken met een zware underground- en experimentele basis is slechts weinig muzikanten gegeven. André de Saint-Obin deed het ruim dertig jaar geleden en ook al vergt het wat doorzettingsvermogen om alles te doorgronden, deze heruitgave is volledig terecht en relevant.
http://www.kindamuzik.net/recensie/andr-de-saint-obin/sound-on-sound/25389/
Meer André de Saint-Obin op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/andr-de-saint-obin
Deel dit artikel: