Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
André Stordeur debuteerde in 1973 met een soundtrack voor een film van de beroemde kunstenaar Gordon Matta-Clark en werkte daarna duchtig voort, maar niet bepaald in de grootste spotlights. Vanaf 1980 componeert de Belg uitsluitend voor de Serge-synthesizer; een apparaat dat tegenwoordig door bijvoorbeeld Thomas Ankersmit voor het voetlicht gebracht wordt. Stordeur mag met recht grootmeester van de machine genoemd worden, want hij geldt als een van de meest invloedrijke docenten van geluidsynthese en schreef de bijbel voor alles wat met analoge modulaire synthesizers te maken heeft.
Sub Rosa presenteert zijn volledige werken op een driedubbel-cd. Verwacht vooral weinig lekker kabbelende beekjes vol wollige analoge klanken. Stordeur studeerde bij Subotnick en vele anderen en exploreert vakkundig de extremen van abstractie in klanken. Geen langswaaiende chromen ruimteschepen dus of knetterende laserpistoolgevechtjes, maar serieuze composities waarin de timbres en texturen van het analoge instrumentarium volledig verkend worden.
Hebben de vroegste werken nog een zekere naïeve inslag, die verdwijnt allengs wanneer Stordeur meer kennis, kunde en bravoure ontwikkelt. Hij componeert dan met zwierige hand richting serialisme en Reichiaanse polyritmiek in complexe modulaire projecties over elkaar heen. Minimale muziek krijgt ook pendanten in Niblock-achtige microtonaliteit en met diverse stukken waarin Stordeur drone en raga bij de horens vat. Analoog aan de ontwikkelingen in de hedendaagse gecomponeerde muziek, werkt Stordeur zodoende met de Serge en andere synthesizers als een instrument waarvoor je echt componeert en niet zozeer mee experimenteert.
http://www.kindamuzik.net/recensie/andr-stordeur/analog-and-digital-electronic-music-1978-80/25948/
Meer André Stordeur op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/andr-stordeur
Deel dit artikel: