Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Een expeditie naar het binnenste van de piano; de ziel van het instrument ontginnen tot ambiente drone, dat is waar Angelina Yershova zich op Piano's Abyss mee bezighoudt. De expressieve kanten van de piano dus, die schuilgaan in de vibraties van de snaren, de resonanties van de kast, de mechanische geluiden van de pedalen en dit allemaal danig anders dan je gewend bent, muzikaal of praktisch. Yershova haalt alles zwaar door de elektronische mangel.
Piano's Abyss levert een verzameling granulaire ambient die rijk is aan textuur en uitgerekte, uitgestrekte spectrale horizonnen. Muzikaal golven sluiers in strengen van melodie langs Eno en Fennesz, met zo nu en dan uitstapjes naar de meer donkere ambient. Verleidelijk en aanlokkelijk misschien, maar er blijkt bijzonder weinig vlees op de botten te zitten.
Los van het gegeven dat een piano blijkbaar de oerbron van het geluid is, heeft Yershova te weinig in de ambiente melk te brokkelen om over een uur te overtuigen. De twinkelende aanslagen van het klavier - die wel zoals gekend door de mix schieten - leveren zelfs een zekere kitscherigheid op, al zit daar een geïmproviseerde touch die kek contrasteert met de amorfe drone, die reliëf en diepte mist. Yershova is bij lange na geen Bob Ross van de ambient, maar waar ze de ruimte in haar muziek nauwelijks laat ademen, had meer scherpte in de tekening beslist geen kwaad gekund.
http://www.kindamuzik.net/recensie/angelina-yershova/piano-s-abyss/26746/
Meer Angelina Yershova op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/angelina-yershova
Deel dit artikel: