Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Met de armen uitgestrekt, de handen vooruit, baan je je een weg door de wollige wietdampen en je weet op slag weer waarom het genre ook alweer krautrock heet. Automat weet in ieder geval wel raad met de betere 'kruidendampen' in dub. Was het debuut al een oefening in naar het nu tillen van geïmproviseerde funky swing tussen dub, spacerock en krautjams, dan trekt Plusminus die lijn vrolijk een stuk verder door.
Jochen Arbeit (Einstürzende Neubauten), Achim Färber (Project Pitchfork) en George Zeitblom (Soveskoe Foto) blijven niet onderuitgezakt in de kussens liggen. Ze weten Lee 'Scratch' Perry van wat peper in het achterste te voorzien die de lome dub naar techno-oorden duwt. Minimal dan wel natuurlijk, geen geram of gebeuk hier. Wel repetitie als codewoord en ritme boven melodie. En trance is middel en doel. Onder andere om uit te komen bij sf-sferen uit de Kubrickschool, maar ook om te stoeien met reverb die zo lang is dat je er een kleine wandeling langs kunt houden. Alsof je over de kaarsrechte start- en landingsbanen van Tempelhof slentert.
Het hoofdkwartier van de Neubauten mag dan aan de andere kant van Berlijn liggen, Arbeit heeft van de YAAM - reggaepleisterplaats aan de Spree - zo te horen zijn tweede (of derde) thuis gemaakt. Daar een avond doorbrengen met Automat onthaast, hypnotiseert en zorgt later op de avond voor zwoele, kalme dansbewegingen. Arbeit en zijn makkers hebben daar vast tig keer de zon zien opkomen. Dat is een intens prachtig gezicht. En zo klinkt Plusminus dan ook, in deliriumachtige vervoering.
http://www.kindamuzik.net/recensie/automat/plusminus/25993/
Meer Automat op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/automat
Deel dit artikel: