Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Popliefhebbers die kunnen genieten van een goede Hammond-sound horen meestal maar een deel van het geliefde orgel. In aanwezigheid van een basgitarist verdwijnt in de regel het voetenwerk van de toetsenist. Tja, en die gedempte bastonen, bespeeld met de voeten, in combinatie met de akkoorden van de linkerhand en de solo’s door de rechter, die maken een Hammond-organist nou juist zo lekker.
De bassen zoemen vloeiend door, en daar overheen zijn de mooiste ritmische geluiden mogelijk door het gewiekst bijstellen van de orgelregisters (‘toonwielen’). Dit pure Hammond-geluid kun je haast nergens nog zo goed horen als bij de Duitse virtuoos Barbara Dennerlein. Bij haar geen overbodige instrumenten die de aandacht van het orgel af houden. Dennerlein speelt slechts met een slagwerker, Daniel Messina.
Dennerlein kent de magie van draw bars, elektromagnetisme en andere typische Hammond-eigenschappen. Ze speelt zelfs complete bassolo’s met haar voeten, al moet worden opgemerkt dat het versterkte geluid niet helemaal authentiek is. De pedalen van Dennerleins B-3 zijn opgeleukt met digitale midi-sounds.
It’s Magic is een live-opname die verschijnt ter gelegenheid van het tienjarig bestaan van het Hammond-plus-slagwerkduo Dennerlein/ Messina. Het is een goudeerlijk document. We horen dat typische goedverzorgde Duitse degelijke. Altijd blijft het beschaafd, ook, misschien juist, als Dennerlein haar publiek waarschuwt dat het volgende nummer heel ‘fankie’ gaat worden. De gelukkig schaars ingezette synthesizer-dubbelingen horen ook bij die gladheid.
Het duo blinkt echter uit in oneven maatsoorten ('Change of Pace'), die soms doen denken aan de muziek van progressieve rockgroepen uit de jaren zeventig als Supersister, Jethro Tull en Emerson, Lake & Palmer.
Het doorgronden en begrijpen van de blues is een heel belangrijk punt voor iemand die echt iets wil met een Hammond-orgel. Hoewel het bij Barbara Dennerlein zoals gezegd altijd in het nette blijft, leerde ze tijdens haar New Yorkse periode genoeg bij om altijd te kunnen zeggen wat ze te zeggen heeft. Ook als er maar drie akkoorden voorhanden zijn.
http://www.kindamuzik.net/recensie/barbara-dennerlein/it-s-magic/11126/
Meer Barbara Dennerlein op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/barbara-dennerlein
Deel dit artikel: