Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
In de vorige plaat van Bottom zat potentieel. Feels So Good When You're Gone bood een zware mix van doom, grunge en stonerrock die meestal oerdegelijk klonk, maar ook een aantal uitschieters naar boven kende; die deden zich vooral voor wanneer het damestrio uit New York het muzikale avontuur opzocht. Wat wel altijd van topklasse was, was de orkaankrachtstem van Sina, die ergens tussen die van Chris Cornell en Kat Bjelland (Babes In Toyland) in zit.
Nou heeft Bottom dat blijkbaar van meer mensen gehoord, want op you'rNext wordt het muzikale avontuur iets te enthousiast opgezocht. En niet alleen omdat lange drones als 'Distordo II' het moeten stellen zonder de zang van Sina. Het is vooral dat het album een allegaartje van ideeën en ideetjes is geworden, waarin geen enkele lijn valt te ontdekken en waarvan bij de muzikale kwaliteit van bepaalde stukken vraagtekens gezet kunnen worden. Was het bijvoorbeeld werkelijk nodig jeugdzonde 'Rainy Day Blues' opnieuw op te nemen? Of een stukje Duitse dichtkunst met rare stem voor te lezen onder de noemer 'Excerpt von Schiller'?
Niet dat het alleen maar rommel is op you'rNext. Het begint goed met de spannend feedbackende instrumental 'Testimony of the Mad Arab' en het dreigende minimale 'By a Thread', waarin Sina haar frustraties van zich af krijst. En ook de meer traditionele doom van 'Requiem' mag er zijn, zelfs met het twijfelachtige trompetspel van drumster Clementine.
Nou kondigt Bottom op zijn website al aan dat ze deze maand een album met meer conventionele songs gaan opnemen. Het is te hopen dat Bottom daarop er nu eindelijk in slaagt de juiste balans tussen experiment en songs te vinden.
http://www.kindamuzik.net/recensie/bottom/you-rnext/9284/
Meer Bottom op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/bottom
Deel dit artikel: