Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Chris Abrahams is een van de sleutelfiguren van de Nieuw-Zeelandse avant-garde. Hij is wellicht het bekendst als pianist van het experimentele jazzcombo The Necks, maar op zijn palmares prijken ook veelvuldige samenwerkingen met singer-songwriter Melanie Oxley en meerdere soloreleases.
Op Play Scar, zijn meest recente solowerkstuk, zet Abrahams zijn elektro-akoestische geluidsexperimenten verder. Abrahams geeft zich voornamelijk bloot als een subtiele geluidskunstenaar die met piano, een resem orgels (Hammond, Rhodes en kerkorgels), gitaar, elektronica en bijbehorende effecten, belletjes, tambourijn en field recordings in acht bewegingen deze veelheid aan instrumenten in verschillende combinaties aan bod laat komen.
De abstractie van 'Twig Blown' geeft aan dat Abrahams uit de musique-concrète-traditie put. Zacht kabbelende composities zoals 'There He Reclined' en 'The Same Time' zoeken traag hun weg door dromerige orgelcomposities, met sporadische uitstapjes naar een meer droney aanpak zoals op 'Birds and Wasps'.
De subtiele interactie tussen melodie en abstractie vormt het kader waarin Play Scar zich afspeelt. Het is Abrahams' verdienste dat hij zijn muzikale intenties keer op keer op een smaakvolle manier vormgeeft en op die manier een collectie composities verzamelt die verbaast door de rijkheid en meevoert door de intrinsieke schoonheid.
http://www.kindamuzik.net/recensie/chris-abrahams/play-scar/20705/
Meer Chris Abrahams op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/chris-abrahams
Deel dit artikel: