Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Je kunt alle kanten op met Narrominded, het Nederlandse label waarover je veel kunt zeggen, maar niet dat het met oog- of oorkleppen op in de wereld staat. Met Fathomless voegt het een loot toe aan zijn releaseboom om zo een gooi te doen naar de plek waar het inmiddels 'klassieke' Touch zich ophoudt.
Een eerste onderscheidende factor ten opzichte van Touch ligt in het bevreemdende artwork van de hoes. Dat toont zwart-wit versus gekleurd beeld in tekeningen die een leuk geprobeerde thuisknutseldemo suggereren. Dan reken je naast het geluid dat de beide heren brengen, al is het natuurlijk een beetje gek om bewust met een 'achterstand' te beginnen.
Zo'n achttien minuten nemen Polack en Wilken de tijd om door de koude Barentszzee te trekken. Desolate onherbergzaamheid stijgt op uit de zich langzaam ontwikkelende, gedragen lijnen die de A-kant schetst. Ze zijn er niet geweest, het is een vorm van 'sonische fictie', maar doet dat ertoe? Een vraag die ook opkomt bij het horen van de Indiase kant: warmbloedig, loom, lommerrijk en vol kwetterend gevogelte, als een dicht mangrovewoud volgepakt.
Maakt het uit dat Fathomless fictie betreft? Waar je voetstoots aanneemt dat Jana Winderen of Chris Watson inderdaad ter plekke waren om opnamen te maken, verankert hun werk zich daarmee in de realiteit van het natuurlijke geluid daar. Polack en Wilken komen in de buurt van dezelfde sferen uit, maar hun eerlijkheid (?) in het classificeren onder de rubriek 'fictie' blijkt redelijk fnuikend.
Je hoort wat gekend is aan klankwerken uit zo'n oord en de voornaamste originele handtekening onder deze twee stukken is dan ook het spel met clichés. Niet in het minst door een koude plaatkant tegenover een warme te zetten. Toch komt hun fictie zó dicht bij de werkelijkheid uit dat ze ervoor door had kunnen gaan. Dit had ook zomaar een Touch-release kunnen zijn: strak, klassiek en serieus, maar in die geclaimde en aangenomen echtheid zou geen plaats zijn voor het hoogst intrigerende spel op het grensvlak tussen impressionisme en realisme. Dat laatste maken Polack en Wilken helemaal tot het hunne en conceptueel blijft dit fascineren.
http://www.kindamuzik.net/recensie/coen-oscar-polack-herman-wilken/fathomless/24564/
Meer Coen Oscar Polack & Herman Wilken op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/coen-oscar-polack-herman-wilken
Deel dit artikel: