Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Getalenteerd is ze zeker; je wint niet zomaar de Grote Prijs van Nederland. De vraag is nu of Eefje de Visser zich weet te handhaven in de hogere regionen van de Nederpop. De lijst met vorige winnaars geeft geen eenduidig beeld: Roosbeef, Marike Jager en Lucky Fonz III hebben zich ondertussen wel bewezen, maar van een aantal andere is nog maar weinig vernomen.
Eefje beschikt in elk geval over een eigenzinnigheid die vrij zeldzaam is in de Nederlandse pop. Op haar debuutalbum De Koek jongleert de Utrechtse er lustig op los; speels gaat ze aan de zwier met (akoestische) pop, folk, disco en hiphop. Met een zachte, ietwat wiebelige stem bezingt ze haar dromerige, soms wat ondoorzichtige pennenvruchten. Ze roept associaties op met Spinvis en Fay Lovsky.
Met een beetje fantasie kun je hier nog de namen van Fink ('Genoeg'), Jolie Holland ('In het Gras') en Doe Maar (het koortje in het titelnummer) aan toevoegen. De potpourri van blazers na afloop van 'De Koek' is een subtiele knipoog naar 'Bride of Rain Dog' van Tom Waits. Eefje beschikt over een fijn gevoel voor melodie; de refreinen zijn steevast pakkend. Af en toe vergaloppeert ze zich door iets te rijkelijk allerlei muzikale foefjes toe te voegen.
De sfeer op De Koek is veelal ingetogen, soms zelfs etherisch. Liedjes als 'Ik Dacht Na' en 'De Koek' zijn wat huppelend van aard. Een lichte speelsheid klinkt sowieso door in de twaalf liedjes. Een van de sterkste troeven is het pulserende, opzwepende ' Hartslag' . Met de mooie ballad 'Verdriet' - op sax good old Bertus Borgers - voltooit Eefje een gedurfd, maar wel wat onevenwichtig album.
http://www.kindamuzik.net/recensie/eefje-de-visser/de-koek/21278/
Meer Eefje de Visser op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/eefje-de-visser
Deel dit artikel: