Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
De firma ESG is altijd een familiebedrijf geweest. Al bij het ontstaan in 1978 bevat de groep uit The Bronx, New York vier zusjes: Deborah, Renee, Marie en Valerie Scroggins, bijgestaan door hun moeder. Inmiddels zijn we bijna dertig jaar verder, en bestaat ESG niet alleen nog altijd uit Renee, Valerie en Marie, maar ook uit Renee’s dochter Nicole en Valerie’s dochter Chistelle. We zijn dus letterlijk een generatie verder, en toch klinkt ESG op hun nieuwe album Keep on Moving niet veel anders dan 25 jaar terug.
Geef ze eens ongelijk. ESG ontwikkelde in die jaren een eigen geluid, dat twee opmerkelijke werelden samensmelt: aan de ene kant postpunk, aan de andere kant de muziek uit de natuurlijke leefomgeving van de dames: funk en hiphop. Er verscheen werk op toonaangevende labels Factory (Joy Division, A Certain Ratio) en 99 (Liquid Liquid, Bush Tetras en Konk), producer Martin Hannett bemoeide zich met klassiekers ‘You’re No Good’, ‘UFO’ en ‘Moody’.
We hoeven het niet mooier voor te stellen dan het was: het bestaan van ESG was behoorlijk marginaal, al is het maar omdat de groep niet bekend staat om zijn productiviteit. Met de recente terugkeer van dit soort funkachtige postpunk is het werk van ESG echter relevanter dan ooit. Het Britse label Souljazz realiseerde zich dat als eerste, met de briljante verzamelaar A South Bronx Story tot gevolg. Met Keep on Moving verschijnt nu zelfs het tweede volledig nieuwe album in amper vijf jaar tijd.
Opener ‘Purely Physical’ is eigenlijk een beetje een valse start. De track is té veel uitgekleed, en daardoor vooral saai. Met ‘Keep on Moving’ is het album echt op snelheid: een gortdroge groove, inclusief koebel en congas. Single ‘Insane’ kan zich meten met het beste wat ESG ooit gemaakt heeft. Dat moet de groep zelf ook vinden, want het nummer is zelfs in twee versies op het album aanwezig. De ‘bass mix’ is het beste, om de simpele reden dat de groove voller is. Bovendien worden op de ‘tambourine mix’ naar het einde toe wat te veel zijpaden ingeslagen.
De stem van Renee Scroggins klinkt niet meer zo fris en jong als vroeger, en Keep on Moving laat weinig nieuws horen, hooguit de DFA-achtige afsluiter ‘Gimme a Blast’. Een slap nummer als 'Ex' had bovendien niet gehoeven. Toch kunnen van de vele navolgers die ESG dezer dagen kent, weinigen een album als dit voortbrengen.
http://www.kindamuzik.net/recensie/esg/keep-on-moving/13266/
Meer ESG op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/esg
Deel dit artikel: