Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Als Jarvis Cocker het zegt, verwacht je de nodige tongue in cheek. De Pulpvoorman meldt over Perfecting Sound Forever bij wijze van aanbeveling dat er "Heel, heel, heel weinig boeken zijn die de manier waarop je naar muziek luistert veranderen." Daar voegt hij aan toe dat dit zo'n boek is. Het is voor de afwisseling geen ironisch Cockergrapje.
De ondertitel - The Story of Recorded Music - geeft kernachtig weer wat Milner in een paar honderd pagina's adembenemend sneltreinvaartproza neerzet. Rode draad in het betoog is dat bedrog van de luisteraar al vanaf het begin bij Edison een niet te onderschatten rol speelt: het optrekken van een illusie. Hans Klok zou jaloers zijn. Audiofielen spreken nog steeds meer dan eens over het met veel passie uitgeven van kapitalen, zodat 'muziek klinkt zoals het hoort, zoals die gemaakt werd'.
"Bullshit in = bullshit out", is een stelregel van een bevriend geluidtechnicus. Hoor je het verschil niet tussen een gecomprimeerd bestand en de bron, prima. Het is misschien ook leuk om te weten dat de loudness war muziek niet alleen letterlijk heeft stukgemaakt, maar dat men tegenwoordig produceert met het oog op wanstaltig slechte afspeelapparaten. Denk gerust aan de horden die denken dat Beatshoofdtelefoons in een iPod super-de-luxe klinken. De bron wordt dus al aangetast. Dan kun je nog zo'n dure platenspeler hebben, als op de lp gewoon een cd-dump staat en die cd met minimale middelen gemixt en gemasterd is met het oog op maximaal resultaat, sta je er toch bij als de keizer in zijn denkbeeldige kostbare kleren. Idem dito met Pono of TIDAL.
Deze en nog veel meer overpeinzingen komen boven na lezing van Perfecting Sound Forever. Dat hij veel te diep ingaat op Leadbelly en vreemd genoeg een groot deel van het boek aan synthesizers wijdt, zij hem vergeven. Cocker heeft namelijk gelijk: je vraagt je steeds meer af hoe het kan dat de ene cd een slopende zit is, terwijl de andere lichtvoetig blijft, soms zelfs van hetzelfde werkstuk. Proef op de som? Zet The Fragile van Nine Inch Nails maar eens op en beluister het album dan achtereenvolgens in mp3-formaat of op Spotify, op cd en op lp. Als je wilt weten wat hier aan de hand is, geeft Milner je bijna alle antwoorden.
http://www.kindamuzik.net/recensie/greg-milner/perfecting-sound-forever/25942/
Meer Greg Milner op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/greg-milner
Deel dit artikel: