Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Als je vijf keer aandachtig een volledig album beluistert, om iets later te ontdekken dat je geen flauw idee hebt hoe het schijfje ook alweer klinkt, dan is er iets mis. Uitgaande van de veronderstelling geen Alzheimer of andere hersenaandoening te hebben moet het toch echt aan de plaat liggen. De Noorse zangeres Hilde Marie Kjersem heeft met haar debuut als soloartieste zo'n product afgeleverd, genaamd A Killer for That Ache.
Kom er maar eens achter waar het aan ligt. De zang van de Noorse is aangenaam, maar niet erg bijzonder. Ergens heb je het gevoel dat ze niet echt zingt en in plaats daarvan maar wat rondbabbelt. Haar vocalen zijn bij lange na niet zo indringend als die van land- en labelgenote Susanna Wallumrød.
Het album is sfeervol, maar dan vol van de sfeer van alledaagsheid. De minimale popcomposities kabbelen rustig voort. Hier er daar klinkt er wat folk en soms zelfs triphop doorheen, en door een bepaalde manier van zingen is te horen dat Kjersems wortels in de jazzscene liggen. Het is easy listening ten top: geen vrolijkheid, geen dramatiek en nauwelijks melancholie. Als luisteraar blijf je onbevredigd achter.
Soms lukt het haar wel om te boeien, zoals met het nummer 'Marie Antoinette', maar dan is het volgende liedje weer hopeloos druilerig en saai. De titeltrack klinkt een beetje als een sober kerstlied, maar dan een kerst bij je schoonfamilie met een boom zonder cadeaus eronder en in de wetenschap dat de kerstman niet bestaat. En het eten kan ook wel wat zout en peper gebruiken, een paar soeplepels welteverstaan.
http://www.kindamuzik.net/recensie/hilde-marie-kjersem/a-killer-for-that-ache/17735/
Meer Hilde Marie Kjersem op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/hilde-marie-kjersem
Deel dit artikel: