Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Composities voor orgel en basveer. Spacy, krautachtig, met het nodige jamgevoel en vooral daverend ritmisch en lichtelijk verknipt. Hans-Joachim Irmler op de toetsen en FM Einheit op percussieve elementen. Daaronder dus de basveer: een gewonden stuk heel dik draad waarover geschraapt wordt, dat poingt en plonkt en een zeer lange naklank kent.
Vloeiende lijnen en industriële hoekigheid gaan zonder hun afkomst uit Faust respectievelijk Einstürzende Neubauten te verloochenen een nieuw gesprek aan. Daarin wordt moeiteloos van de hak op de tak gesprongen. Of een hiphopgroove neergelegd. En: DJ Shadow-achtig geknipt en geplakt. Dat laatste moet ook wel, want de mannen namen zo'n vier dagen (en vooral nachten, tot het ochtendgloren) lang jams op – probeer dat maar eens samen te ballen tot albumlengte.
Bas, ritme, flow: de twee houden de focus op deze bestanddelen ferm in de hand. In de urbane mêlee ontstaat geen smog of kakofonie. Opvallend is hoe strak de kristallijnen structuren overeind gehouden worden, als kaarsrechte boulevards die een plattegrond doorkruisen. In de wijken barst het van de levendigheid. In kelderbarretjes ronkt een avant-rockgroepje, op een bovenkamer pruttelen dikke krautrockwalmen en uit een jazzclub waait een aria je tegemoet.
Het samenbrengen van orgel en percussie is het belangrijkste idee achter Irmlers serie, waarin hij ook al samenwerkte met bijvoorbeeld Gudrun Gut en Jaki Liebezeit. Zulke koppelingen zijn geen sinecure, maar juist in het gevaar dat het helemaal niks wordt, schuilt de creatieve spanningsboog die ook op Bestandteil de muzikale lucht van een bloedstollende elektriciteit voorziet; als knerpende kortsluitinkjes tussen in de wind wapperende stroomdraden boven straten die volhangen met ochtenddauw.
http://www.kindamuzik.net/recensie/irmler-einheit/bestandteil/26304/
Meer Irmler/Einheit op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/irmler-einheit
Deel dit artikel: