Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Eind jaren zeventig worden synthesizer en ritmebox betaalbare instrumenten. De punk heeft zijn beste tijd gehad, maar de DIY-benadering blijft overeind. De elektronische instrumenten bieden mogelijkheden om te experimenteren. In Nederland zoeken formaties als Doxa Sinistra de grenzen op met muziek die ook nu nog origineel klinkt.
Op zolder- en slaapkamers gaan eenlingen eveneens aan de slag. Het leidt tot een internationaal tapecircuit van gelijkgestemden die onder meer vanuit Nederland, België, Duitsland en Italië muziek uitwisselen. Zo ontstaat een dansbare variant van minimal electronics met nerveuze beats, repetitieve en onheilszwangere synthtonen en claustrofobisch kille zang. Met als bekendste voorbeeld Deutsch Amerikanische Freundschaft.
Het genre is de laatste jaren aan de vergetelheid ontrukt door heruitgaven en compilaties van lang vergeten acts uit het begin van de jaren tachtig. Hedendaagse muzikanten voor wie het leven ook bepaald geen pretje is, zoals Blank Dogs, grijpen terug op het geluid van toen. John Maus is ook zo iemand. Hij woont op Hawaï en knutselt in zijn vrije tijd graag met analoge geluiden uit oude synthesizers.
Hij begint op een zolderkamer met chillwave, net als Toro Y Moi, en hij verricht hand- en spandiensten voor Ariel Pink. Maar al gauw doet hij het licht uit om zich op donkerder tonen te richten. Zijn derde plaat, We Must Become the Pitiless Censors of Ourselves, had evengoed in 1982 gemaakt kunnen zijn. Maus zet zijn zwaarste walrusstem op, net als onze eigen Minny Pops ten tijde van Sparks in a Dark Room.
Het zal hippe vogels een zorg zijn, want de plaat klinkt best modern en is uitermate dansbaar. Bovendien biedt de elektronica van tegenwoordig onbegrensde mogelijkheden, zodat de chillwave nog een beetje kan nagalmen en het ook niet alleen doem is wat de klok slaat. Zelfs disco en ambient rammelen aan de deur.
Toch is Maus donker en minimalistisch op zijn best, zoals in 'Matter of Fact', 'Quantum Leap' en 'The Crucifix'. Dan is het na dertig jaar nog steeds heerlijk dubbeltjes zoeken op de dansvloer. Ook in de overige nummers ontpopt Maus zich als een begenadigd liedjesprogrammeur. Hulde!
http://www.kindamuzik.net/recensie/john-maus/we-must-become-the-pitiless-censors-of-ourselves/22099/
Meer John Maus op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/john-maus
Deel dit artikel: