Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Iedereen die wel eens op familieverjaardagen komt, zal het herkennen. Iedere keer weer vertelt die ene oom wéér dezelfde grap. Iedere keer wéér zou je hem bij de strot willen grijpen en hem in zijn oor willen schreeuwen: “Dat die grap ooit eens als hilarisch werd beschouwd, betekent niet dat je hem elke keer weer moet vertellen! Stop er nou eens mee, dorpsgek!”
Nog erger zijn de pseudo-intellectuele ooms. Niemand wil ze eigenlijk horen praten, maar bij elke stilte en ieder aanknopingspunt steken ze weer van wal met filosofie van de koude grond, onderbuikwetenschap en drogredenen.
Nu wil het geval dat Krust niet op een van deze ooms lijkt. Nee. Was dat maar waar. Krust lijkt verdikkeme op beide! Meer dan dertien jaar na zijn eerste schreden in het drum'n'bass-landschap met ‘The Resister’ is er met Hidden Knowledge weer een wapenfeit van Keith Thompson uit de studio ontsnapt. En, jawel, weer doet het Full Cycle-lid uit Bristol waar hij halverwege de jaren '90 furore mee maakte. Drukke beats, kale en weinig ingenieuze productie, simpele gelaagdheid, en vooral inzetten op het effect van eenvoudige basslines.
Ooit, lang geleden, werkte deze aanpak van Krust feilloos. Typerend is de ettelijke malen geremixte plaat ‘Warhead’, waarvan het geluid van grote invloed was op namen als Andy C, Ed Rush & Optical en Dom+Roland.
Maar waarom blijft Krust dit procedé tot in het oneindige herhalen? Qua samples, productie, effecten, plaatstructuur en compositie lijkt de tijd stil gestaan te hebben in het westen van Engeland. En dat doet pijn. Artiesten als Noisia, Technical Itch en Matrix hebben alles waar Krust nu mee komt al beter en gevarieerder gedaan. Wat er rest, is vooral waardering en herkenning op basis van herinneringen aan de dagen dat jungle zich geleidelijk transformeerde tot drum'n'bass en het genre voorzichtig populairder werd op het vasteland.
Echt hilarisch wordt het als blijkt dat Hidden Knowledge ook een boodschap met zich meedraagt. Een wat, hoor ik u vragen? Inderdaad, Krust wil zijn volgelingen graag iets bijbrengen. Volslagen onnavolgbaar meldde hij tijdens een showcase van het album bij BBC’s radioprogramma 1xtra dat er oneindig veel kennis is waar wij geen weet van hebben. Echt waar! Mensen zouden daarom de tracktitels via een zoekmachine moeten opzoeken, want dan stuiten ze op allerhande verlichte ideeën. Mocht u geïntrigeerd zijn geraakt: dat is nergens voor nodig, tenzij u hard op zoek bent naar een groep gelijkgestemden waarmee u mediterend aan uw seksuele ontwikkeling werkt of u de wereld wilt verbeteren door mentale alpha-golven op te wekken en uit te stralen.
Gelukkig is er ook relatief goed nieuws. Hidden Knowledge bevat een tweede cd met een overzicht van oude Krust-krakers uit de periode 1994 tot 2000 die op Full Cycle en V Records zijn uitgekomen, zoals ‘Jazz Note’, ‘Soul in Motion’ en natuurlijk ‘Warhead’. Dat levert weinig verrassends op, maar doet wel de nodige plezierige bellen rinkelen.
Ook bevat Hidden Knowledge zelf een paar titels die wel aardig zijn. Zo is ‘Belief System’ een aardige poging het populaire Hospital-geluid te benaderen, heeft ‘How to Mutate’ een duistere doch chaotische drive, zal ‘Mystery School’ wel een pot of twee bij de clownsteppers kunnen breken, bevat ‘Choose Consciousness’ iets aantrekkelijks mysterieus, en loopt ‘Rhodes Less Travelled’ met minimale middelen toch leuk door.
Al met al vormt Krusts tweede studioalbum daarom een aardige uitgave voor fans van het Bristol-geluid die op zoek zijn naar herkenning en herinnering. Mensen die minder verankerd zitten in het verleden, doen er vermoedelijk beter aan vooruit te kijken richting de huidige generatie drum'n'bass-producers.
http://www.kindamuzik.net/recensie/krust/hidden-knowledge/13475/
Meer Krust op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/krust
Deel dit artikel: