Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Khanate is dood maar dat weerhoudt Stephen O’Malley er niet van om zijn gitzwarte experimenteerdrift op andere vlakken bot te vieren. Op KTL smeedt hij een verbond met Peter Rehberg. Samen brengen ze een soundtrack bij Kindertotenlieder, een theaterproductie van Gisèle Vienne en Dennis Cooper.
Het thema gaat terug op een gedichtenbundel uit de negentiende eeuw, toen Friedrich Ruckert zich, nadat twee van zijn kinderen in ruim twee weken tijd gestorven zijn, aan het werk zet om zijn ellende van zich af te schrijven. Het thema is daarna in het begin van de vorige eeuw nog opgenomen door ene Gustav Mahler die er een vijfdelige songcyclus van maakte. En KTL voegt daar nu een episode aan toe.
Mahlers laat-romantisch muzikale aanpak wordt uiteraard in de kiem gesmoord en naar goede gewoonte vullen O’Malley en zijn kompaan het werkstuk op hun eigen manier in. De vijfentwintig minuten durende opener ‘Estranged’ combineert donkere elektronische ambientpatronen met O’Malleys gitaarspel dat minimale onheilspellende geluiden voortbrengt. Een beetje in de lijn van Lotus Eaters en Ginnungagap, maar nog minimaler en door de extreme lengte nog aangrijpender.
Maar dat is nog niets. Vervolgens vat het corpus van KTL aan waarin de dode kinderen in vier verschillende bewegingen (‘Forest Floor’ 1 t/m 4) bezongen worden. De toon wordt grimmiger, het volume wordt opgedreven en de sfeer gaat meer de richting van kille black metal uit.
Er ontstaat een dichte geluidsmist, waar O’Malleys herkenbare doomriffs nog net door kunnen dringen en op het derde gedeelte lijkt het wel alsof het duo de aloude beginselen van SunnO))) omarmt en er de noodzakelijke portie gitzwarte elektronica en vervormde geluiden aan toevoegt. ‘Forest Floor 3’ is dan ook het absolute hoogtepunt van KTL en bevindt zich in het logische verlengde van Sunn O)))’s bejubelde Black 1.
Als de dode kinderen voldoende bezongen zijn, sterft het geluid uit en is de ravage totaal. Op de achtergrond weerklinkt ‘Snow’ waarvoor KTL weerom naar de muzikale aanpak van de proloog teruggrijpt. En ook al is het op plaat al erg indrukwekkend, als u echt wekenlang geen oog dicht wil doen, moet u ongetwijfeld in maart 2007 naar het Franse Brest waar O’Malley en Rehberg het theaterstuk voor het eerst live zullen begeleiden. U bent gewaarschuwd!
http://www.kindamuzik.net/recensie/ktl/ktl/14342/
Meer KTL op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/ktl
Deel dit artikel: