Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Verandering als enige constante; het is een motto dat prima past bij het label Raster-Noton. Je kunt wel volhouden dat vanuit Berlijn de focus voluit ligt op klinisch, strak, staalhard en abstract, maar binnen die parameters is de laatste tijd met acts als Aoki Takamasa en Senking toch een lichte tendens naar meer poppy en dansbare varianten waar te nemen. Akkoord: er bestaat een raamwerk waarbinnen de releases passen en - zonder dat het overigens in een keurslijf is gepropt - is al vanaf de eerste tonen zonneklaar dat Is (Is Superpowered) uit de RN-stal afkomstig is. Toch is dit een van de meest clubvriendelijke en toegankelijke werkstukken tot nu toe op het label.
Kyoka grossiert in avant-elektronica met een zware, ritmische inslag. Vanuit Japan worden minimale technopop, glitch en dub opgedist. Die zijn robuust en intuïtief: dus meer voor het lijf dan voor het hoofd, want het is lang niet zo academisch als het werk van menig labelbroeder. Grappig speels is de plaat bij vlagen zelfs en dat alles onder een productioneel vernis dat mede geproduceerd is door RN-stamgasten Robert Lippok en Frank Bretschneider.
Grooves zijn verknipt en losgeraakte strengen raken in elkaar verstrikt, maar een onontwarbare kluwen wordt het niet. In een bijna white cube-achtige ruimte knallen industrial en wave-electro op elkaar, hoor je techno elegant swingen en meander je langs de vreemdste babbelvocalen die niet te verstaan zijn. En zo komt er een zekere uitgelaten jolijt binnen in het stramme zwarte coltruienbolwerk Raster-Noton. Lol die bovendien moeiteloos te transponeren moet zijn naar de betere, meer innovatieve dansclubs.
http://www.kindamuzik.net/recensie/kyoka/is-is-superpowered/24947/
Meer Kyoka op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/kyoka
Deel dit artikel: