Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
In een van de spaarzame interviews die James Stinson ooit gaf, karakteriseerde hij zijn muzikale project waar hij als een bezetene aan werkte als "zeven stormen". Na zijn plotseling overlijden in 2002 leek het zeer onwaarschijnlijk dat de meest ambitieuze cyclus in dansmuziek ooit, gecompleteerd zou worden. En toch verschenen sinds zijn dood storm vijf (als Shifted Phases) en storm zes (als Abstract Thought) in de vorm van afgeronde albums. Zo ver is het met het definitieve statement van Drexciya helaas niet gekomen. Het Rotterdamse Clone, dat al eerder platen van Drexciya uitbracht, heeft de eer om de laatste muzikale levenstekens als Lab Rat XL te openbaren. Het is overduidelijk een onaf project: Drexciya-albums hebben meestal de dubbele lengte van de 35 minuten die Mice or Cyborg duurt en een conceptualist/mytholoog als Stinson zou altijd zijn tracks een volwaardige titel geven.
Desondanks presenteert Mice Or Cyborg zes hoogstaande Drexciya-tracks, die samen een perfect overzicht vormen van de verschillende stijlen die Stinson hanteerde. 'Lab Rat 2' doet bijvoorbeeld erg denken aan de relaxte droomelectro van The Other People Place. Het fenomenale 'Lab Rat 3' beweegt meer richting de kosmische zijde van Grava 4 en het Shifted Phases-album. Het ongrijpbare 'Lab Rat 4' zoekt aansluiting bij de gruizige onderwatermachines van Neptune's Lair terwijl het voortstuwende 'Lab Rat 6' voortbeweegt met dezelfde zenuwachtige gratie als de muziek op Harnessed the Storm. Het korte afsluitende 'Lab Rat 6' maakt de cirkel rond en keert terug naar de spookachtige electro van de eerste Drexciya-maxi's. Voor Drexciya-volgers een emotioneel moment omdat je geconfronteerd wordt met het geluid waar de liefde/fascinatie mee begon.
Het is alleen het openingsnummer dat een werkelijk nieuwe wending geeft aan het Drexciya-geluid, een aanwijzing in welke richting de groep zich leek te bewegen. Natuurlijk is 'Lab Rat 1' onmiskenbaar Drexciya met die basis van droge percussie en vreemd door elkaar draaiende melodieën, maar de woordeloze zang (echo's van Aphex Twins dode kinderen tracks) en opbouw suggereren een wereld van verlangen, bevolkt door sirenes en hun zang van verleiding. Een korte blik in een mogelijke wereld die wij verder met onze fantasie zullen moeten vullen. Nu zijn we op ons zelf aangewezen.
http://www.kindamuzik.net/recensie/lab-rat-xl/mice-or-cyborg/4813/
Meer Lab Rat XL op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/lab-rat-xl
Deel dit artikel: