Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Maakte Brian Eno muziek voor vliegvelden, Monkey Plot richt zich liever op de kleine ruimte. Letterlijk: als het moet de klankkast van een gitaar of staande bas. Meer moet het niet zijn. Daar valt meer dan genoeg te ontdekken immers. Schrapend, tikkend, tokkelend, kloppend. Microscopische kamermuziek is waarin het trio excelleert.
Naar verluidt hadden de drie voorheen een nogal rockend smoelwerk; in your face, zelfs op een fysieke manier, waarbij ze niet schuwden bananen het publiek in te gooien. Die kolder is voorbij. En de stekker is uit de gitaar gerukt. Het vergrootglas in plaats van het pedalenbord en de gepijnigde versterkers brengt hen nu dichterbij FS Blumm dan bij Jimi Hendrix.
Monkey Plot speelt geïmproviseerde ambientminiaturen met de blik voluit naar binnen gericht. Geen zelfbevlekkend jazz-solowerk dat vooral indruk moet maken, maar een diepgaande verkenning van hout en snaren. Klein en fijnzinnig; intiem onderzoekend bovendien.
Vorsend ketsen breekbare, minimale beroeringen aan tegen de titel van het album, die afkomstig is van de enigmatische geluidsdichter Pär Thörn. Vrij vertaald komt die erop naar dat de plaat zou handelen over omstandigheden die niet vast te leggen zijn. En laat daar nu eens geen woord aan gelogen zijn! Want als Monkey Plot één ding bewijst, dan is het dat er nog veel meer te horen valt in het verhaal dat ze pas net begonnen zijn te vertellen. Ook wat je (nu) niet hoort. Zoek dat maar eens uit ...
http://www.kindamuzik.net/recensie/monkey-plot/ang-ende-omstendigheter-som-ikke-lar-seg-nedtegne/26266/
Meer Monkey Plot op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/monkey-plot
Deel dit artikel: