Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Het vierde – nogal eendimensionale – Nine Inch Nailsalbum With Teeth brengt vooral in de Verenigde Staten commercieel succes. De daarop volgende schier eindeloze arenatournee heeft zijn sporen achtergelaten. Dat bewijst Year Zero dat al twee jaar later verschijnt en dat is opvallend snel voor Trent Reznor die eerder minimaal vijf jaar nodig had.
Tourvoorprogramma’s Death from Above 1979 en Saul Williams lijken Reznor aangezet te hebben zijn werk te evalueren richting heavy zonder metal te worden, schwung en hiphopachtige collagetechnieken en beatmanipulaties.
Year Zero klinkt enerzijds vertrouwd. Zo hint het gitaargeluid in meerdere nummers richting de hoogtijmomenten van The Fragile en zijn ‘The Good Soldier’ en ‘Vessel’ gezamenlijk makkelijk als siamese tweelingzusjes van hitsingle ‘Closer’ te zien.
De eerste single ‘Survivalism’ ademt bovendien ‘Starfuckers Inc.’ en het Eno-Mike Garson-David Bowieachtige ‘The Greater Good’ is Year Zero’s ‘A Warm Place’.
Anderzijds bewandelt Year Zero nieuwe wegen. Noise wordt tactisch verknipt en aan scratching onderworpen en de focus ligt voluit op een rudimentair drum en bas fundament. In de kale kern van Year Zero ligt diepgang en textuur besloten en zelfs sexy swing in de vorm van zwoele baslijnen.
Innerlijke demomen zijn op voorgaande albums uitgedreven; Year Zero - het eerste deel uit een tweeluik over de Verenigde Staten anno 2022 – richt de blik naar de politieke wereld. Reznor koos eerder niet voor het zwart alleen en gaf ook hoop of uitwegen aan.
Ook nu staat hij boven de partijen; schetst hij geen veroordelend beeld van kanonnenvoer in 'foute' oorlogen of presidenten die door dom volk op hun positie gezet en gehouden worden, maar eigenlijk het politieke spelletje uitgekiend spelen.
Zo is Year Zero Reznors meest politieke plaat, maar geen botte aanklacht. Je moet het allemaal zelf uitzoeken; lijkt hij de luisteraar voor te houden. Hetzelfde geldt voor de complexe, snaarstrak geregisseerde online marketingcampagne met verborgen boodschappen op tourshirts, in zalen achter gelaten USB-sticks en vooral massa’s al dan niet verhaspelde websites.
Year Zero zet de klok terug naar het betere Nine Inch Nails van voor With Teeth én vooruit naar een toekomst die ogenschijnlijk – niet echt verrassend bij deze band – weinig rooskleurig is. De nadere invulling mag iedereen zelf geven; Year Zero biedt daartoe volop de ruimte.
Het conceptalbum als beginpunt van een reis langs Reznors strategisch verstopte hints en je eigen visie op de huidige en toekomstige wereld; Year Zero als alternatieve versie van de waarheid.
http://www.kindamuzik.net/recensie/nine-inch-nails/year-zero/15217/
Meer Nine Inch Nails op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/nine-inch-nails
Deel dit artikel: