Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Al geruime tijd lijken ze bijkans over elkaar heen te buitelen, de aanstormende talenten in de categorie 'urban'. In 2007 was dat aanleiding voor het toenmalige Nationaal Pop Instituut om jonge Nederlandse soul- en hiphopzangeressen te presenteren op podium en plaat. Van het project, The Mighty 8, zijn Giovanca en Sabrina Starke tot nu toe de succesvolste gebleken.
Ook Ntjam Rosie was een van de acht. De oorspronkelijk uit het West-Afrikaanse Kameroen afkomstige zangeres groeide vanaf haar negende op in Maastricht en ontwikkelde een passie voor kunst, met name voor muziek. Ze verhuisde naar Rotterdam waar ze zich, na een voortijdig gestaakte studie Culturele Maatschappelijke Vorming, inschreef op het Rotterdams Conservatorium.
Terwijl Ntjam zich toelegde op zang en latinmuziek, bood het Amsterdamse label Appletree haar de kans een album op te nemen. Dat verscheen in 2008 en bevatte een veelbelovende mix van westerse en Afrikaanse stijlen en teksten in onder meer het Bulu, een taal uit Kameroen.
Inmiddels is de import-Rotterdamse afgestudeerd en is ze een jaar lang, als onderdeel van het lokale Music Matters-project, muzikaal ambassadrice van de stad geweest. Het gewonnen bedrag stelde haar bovendien in staat dit tweede album op te nemen.
Met opnieuw het duo Nelson & Djosa als producers ligt de focus in de elf tracks ditmaal vooral op jazz en soul. En wel zoals die in de jaren zeventig klonken, dus met veel warme klanken van de Fender Rhodes-piano. Nagenoeg verdwenen zijn de Afrikaanse invloeden, hoewel hier en daar, vooral qua percussie, Rosie's voorliefde voor latin doorklinkt en de Nederlands/Surinaamse fluitist Ronald Snijders nog eens laat horen wat een wereldmuzikant hij is.
In de teksten, gedeeltelijk in het Frans, observeert Rosie als een 'fly on the wall'. Zo is Elle volgens de maakster ontstaan vanuit een bepaald concept. Dat geeft dit album een wat pretentieus karakter dat door niet echt beklijvende nummers en door een niet al te expressieve zangstem, helaas maar matig uit de verf komt. De belofte die haar debuut Atouba inhield, heeft Ntjam Rosie dus nog niet in weten te lossen.
http://www.kindamuzik.net/recensie/ntjam-rosie/elle/21114/
Meer Ntjam Rosie op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/ntjam-rosie
Deel dit artikel: