Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Vooruitgang als enige constante, de blik op de toekomst gericht en nooit omzien; dat zijn twee motto's die voluit van toepassing zijn op Parts and Labor uit Brooklyn. Bandleden wisselen even makkelijk als stijlen; zo zwierf de groep langs venijnige noise en psychedelische rock. Met het nieuwe album Constant Future komt het trio uit bij zowel een samensmelting als een samenvatting van wat vooraf ging, maar dan wel met het vizier naar de kant van wat nog in het verschiet ligt voor Parts and Labor, als onontgonnen terrein.
Vuile gruizige gitaren en spetterende synthesizerpartijen worden in stormachtige en vooral hectische nummers gedrapeerd over militair straffe drums. Voorwaarts, mars! Parts and Labor trekt de overall aan en steekt de handen in een werkplaatsachtige setting uit de mouwen om naar buiten te komen gerold als een ronkende rockmachine met vervaarlijk ogend exterieur. Schijn bedriegt echter, want zelfs onder het meest robuuste uiterlijk gaan in basis eigenzinnige popliedjes met kop, midden en staart schuil.
Een hoofdrol is weggelegd voor drummer Joe Wong die van metalgebeuk tot zachtaardige lichtvoetigheid en van Krautrock-strak tot drijvende kracht excelleert als het onbetwiste midden van de band; de bindende factor bovendien. Om hem heen waaieren synths en gitaren in ogenschijnlijke chaos rond en buitelen vocalen over elkaar heen (soms zelfs een beetje zoals in The Arcade Fire, vol passie geschreeuwd), maar Wong roept ze tot de orde en houdt Parts and Labor als de betere voorman op de steiger bijeen.
Noisy electrorock klonk lange tijd niet zo opwindend en stuwend, met tegelijk een snugger oor voor pop als op Constant Future. Wie even door de muur aan lawaai heenbijt, ziet voor zijn ogen een wereld opengaan waarin de pop-hooks niet van de lucht zijn; oorwurmen zelfs die de hele dag niet uit het hoofd te krijgen zijn. Als Sonic Youth met Trans-Am achter zich aan dat er op een Wire-achtige manier de benen in zet en bijna terloops of schalks de lachende vierde is in de aanstekelijke popgevoeligheid van de nummers; zo wijst Constant Future naar een toekomst voor Parts and Labor waarin veel meer mensen dan tot nu toe zomaar zouden kunnen vallen voor hun opzwepende 'pop'.
http://www.kindamuzik.net/recensie/parts-labor/constant-future/21432/
Meer Parts & Labor op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/parts-labor
Deel dit artikel: