Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
'Thuiswerkers' in de muziek zijn eenlingen, muziek- en instrumentenverzamelaars op zolderkamers in nieuwbouwwijken. Vanuit hun isolement gedacht, geloven ze dat ze de enigen zijn die 'hun' muziek maken. Dat komt omdat geestverwanten zich onzichtbaar houden op hun eigen eilandjes. Ze zijn volmaakt onschadelijk in de boze buitenwereld. Af en toe lees je iets over ze in muzikantenbladen.
Soms denken deze muzikale knutselaars dat de omgevallen platenkast die hun leven verbeeldt, ook daadwerkelijk doorklinkt in hun werkstukjes. Neem de Nederlandse groep Psychon. Dat is een 'studioproject' met veel knip- en plakwerk van allerhande samples en sfeervolle gitaar- en synthesizerpartijen. Waar Coen Polack, Lars Meijer en Jantijn Prins goed in geslaagd zijn, is het neerzetten van klankkleuren met de nodige 'gruizigheid'. In combinatie met een verdwaalde gitaarsolo, of een goedgevonden sample hier en daar, weet de groep gladheid en digitale saaiheid te ontlopen.
So far so good, maar in Psychons persbericht gaat er helaas iets mis. Daar maken ze gewag van hun invloeden: podiumbeesten als Prince en John Coltrane. Zouden ze willen. De realiteit is anders. Ongehinderd door reacties van een live-publiek zijn de digitale breiwerkjes van Psychon soms te lang, dan weer te kort, maar zonder al te veel zeggingskracht. Hun muziek komt niet tot leven. Apocalypse is een demo voor een computerprogramma zoals Cubase of Cakewalk. Nergens overstijgen de samples en loops de diepgang van de gebruiksaanwijzing van de digitale programmatuur.
http://www.kindamuzik.net/recensie/psychon/apocalypse-has-been-dubbed-the-weekend-pill/8208/
Meer Psychon op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/psychon
Deel dit artikel: