Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
De release van zijn eerste volwaardige plaat bracht de Zwitserse band Shora naar België. Meer bepaald naar Antwerpen, waar Conspiracy Records actief is. Behalve dat dat bedrijf distributiekanaal en boekingsagent is houdt het zich ook bezig met het uitbrengen van muziek, waarbij de nadruk steeds ligt op gitaren die zich in interessante bochten wringen.
Zo ook met Shora die - afgezien van sporadische vocalen op afsluiter ‘Klarheit’- een instrumentale cd aflevert. De Zwitsers laten zich niet in één hokje duwen en hebben met Malval een zeer veelzijdige plaat gemaakt die de vele hoekjes en kantjes van het gitaaruniversum verkent.
Het begint met ‘Parhelion’ waarin op basis van een muterende riff aan een interessante onderliggende structuur gewerkt wordt. Shora heeft het genre goed onder de knie en loopt bijvoorbeeld niet in de val die Red Sparowes op At The Soundless Dawn niet zag. Shora’s melodieën zijn constant in beweging en steeds worden er subtiel elementen toegevoegd die het geluid mee dragen en vormgeven. En wat vooral interessant is, is dat de nummers ook ergens naartoe gaan. Geen gespeelde noot is teveel of misplaatst. Neen, alles valt mooi op z’n plaats.
Dat de structuur van ‘Arch & Hum’ nog meeslepender is, ligt voornamelijk aan het gebruik van keyboards en de roffelende drums. Maar op cruciale momenten eisen de gitaaruithalen de aandacht op en zo zet Shora met dezelfde middelen een heel andere sfeer neer. Dat geldt ook voor ‘Siphrodias’ waar de stuwende gitaarritmiek enigszins schatplichtig is aan Laddio Bolocko en zijn opvolger The Psychic Paramount. Maar Shora verstaat de kunst om elementen samen te brengen zonder zich te bezondigen aan plagiaat.
Afsluiter ‘Klarheit’ is een beetje de vreemde eend in de bijt. Het nummer verandert een paar keer drastisch van richting en daarbij krijgt de elektronica de leidende rol om de melodie mee vorm te geven. En na enige tijd draaft er zelfs een vrouwenstem op.
Shora levert met Malval een knappe luistertrip in vier bewegingen af. Dynamisch zonder de structuur uit het oog te verliezen en mooi in het midden tussen frivoliteit en zwaarwichtigheid. Zeer geslaagd en bijgevolg verplicht voor eenieder die inventieve gitaarmuziek een warm hart toedraagt.
http://www.kindamuzik.net/recensie/shora/malval/10807/
Meer Shora op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/shora
Deel dit artikel: