Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Met de toetreding van zanger Daniel Francis neemt het levensverhaal van Six Gallery eind 2008 een belangrijke wending. Zijn komst maakt een einde aan het instrumentale tijdperk van de college-postrockband uit Ohio, en zorgt een jaar later voor een wereldwijd platencontract. Weer een jaar later kan ook Europa zich tegoed doen aan Breakthroughs in Modern Art.
Voor het zover is, moet Six Gallery er hard aan trekken. Terwijl het gewone leven gewoon doorgaat, verpoost de band drie maanden lang elk weekend tot in de kleine uurtjes in de studio. De nachtelijke opnamesessies hebben de gitaarpartijen, gedomineerd door de fingertappingtechniek van Will Vokac, voorzien van een aangename, dromerige waas. De repeterend voortkabbelende melodielijntjes vormen een prachtig een-tweetje met Francis' intieme en soms melodramatische vocalen.
Nu Six Gallery zijn instrumentale dagen achter zich heeft gelaten, duikt de band een nieuwe vijver in om terecht te komen in het territorium van meer gevestigde namen als Minus the Bear en Maps & Atlases. Prijsnummer 'Bermuda Triangles' doet niet zo gek veel moeite om af te wijken van de blauwdruk, een dwarse versie van post- en indierock. Six Gallery weet zich verzekerd van een bestaande schare genrefans voor wie 'Built to Last' en 'Edie & the Marble Faun' klinken als gesneden koek.
De doorbraak waar de albumtitel over rept, heeft vooral betrekking op de persoonlijke belevingswereld van een band die met zijn meest recente bezettingswisseling een grote stap heeft gemaakt. Die stap plaatst Six Gallery in goed gezelschap en stelt de Amerikanen meteen in staat om de oceaan over te steken voor een Europese tour. Toch nog een stukje pioniersmentaliteit.
http://www.kindamuzik.net/recensie/six-gallery/breakthroughs-in-modern-art/20106/
Meer Six Gallery op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/six-gallery
Deel dit artikel: