Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Het Beverwijkse Soda P gaat voor de liedjes. Waar het vorige album Downbuilt nog bevolkt werd door de nodige gitaarerupties en uitgesponnen intermezzo´s, laat het nieuwe album een band horen die over de gehele linie toch vooral poppie klinkt. De experimenten zijn naar de achtergrond verdwenen, en de vocalen van zanger Jeremy Jongepier staan voor in de mix.
Een keuze waar weinigen van op zullen kijken. Soda P bestaat twaalf jaar en is hoe cliche ook, toch een beetje volwassen geworden. De heren zingen zelfs een deuntje in het Frans, dat niet echt goed uit de verf komt. Maar goed welke Nederlander spreekt die taal wel fatsoenlijk?
Dat Franse incident verbleekt gelukkig snel bij een krachtig nummer als 'Message', wat samen met 'Only The City' het beste liedje van de plaat is. Deze twee klappers bevatten de juiste drive, klinken fel en zijn verreweg het best gezongen. Jongepier heeft namelijk de neiging om zijn zangpartijen te hoog in te zetten, waardoor hij weinig kanten meer op kan. Vaak probeert hij na zo´n hoge inzet, nog hoger te komen. Op die momenten gaat hij de mist in, klinkt het geknepen en moet hij het er echt uitpersen.
Nu komen er in de indierock heel wat zangers met geforceerde uithalen weg. At The Drive Ins Cedric Bixler deed vroeger niet anders. Door de meer popgerichte aanpak van Soda P en de prominente plaats van Jongeliers stem in het bandgeluid, is het van belang dat de vocalen piekfijn inorde zijn.
Terug naar de goede punten. Soda P laat namelijk weer genoeg klasse horen op deze nieuwe plaat. Zo is het instrumentale gedeelte, en dan met name de perfecte wisselwerking tussen de bas –en gitaarpartijen, erg sterk. Twaalf jaar speelervaring heeft zijn sporen duidelijk achtergelaten. Alles is soepel uitgevoerd en stiekem zijn de spaarzame gitaaraccelaraties in een nummer als 'Not Dead Yet' wel weer erg de moeite waard.
Soda P moet keuzes maken. Hun sterke kanten liggen nog steeds in het instrumentale gedeelte, ondanks dat de Beverwijkers ook best een goed popliedje kunnen schrijven. De twee eerder aangehaalde nummers 'Message' en 'Only The City' bewijzen dat. Als ze op een volgend album het beste van beide werelden verenigen, wil ik wel eens zien waar ze met hun sound uitkomen. Een overgangsplaat!?
http://www.kindamuzik.net/recensie/soda-p/hits-the-city/12712/
Meer Soda P op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/soda-p
Deel dit artikel: