Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Zoals wel meer Algerijnse muzikanten opereert ook Souad Massi noodgedwongen vanuit Parijs. Succesvolle gitaarspelende en zingende vrouwelijke ingenieurs met een maatschappijkritische instelling worden in haar vaderland niet door iedereen gewaardeerd. Op haar derde plaat geen rock, maar een geluid dat met recht wereldmuziek mag heten. Massi haalde de ingrediënten voor Mesk Elil namelijk van de hele planeet.
Meestal leidt dat soort kruisbestuivingen tot vreselijke muziek die het best omschreven kan worden als ethnopudding. Ook Massi ontsnapt niet altijd aan die val. Vooral de twee duetten met mannelijke zangers, ‘Tell Me Why’ en ‘Manensa Asli (Miwawa)’, zijn verschrikkelijk. Behang voor politiekcorrecte feestjes met biologische bitterballen. ‘Mehli’ werkt dan weer wel, terwijl de combinatie van Arabische muziek met beats toch meestal heel erge resultaten oplevert. Hoewel nog wel iets aan de campy kant, doet dit nummer vooral denken aan de psychedelische kant van Chemical Brothers.
Helemaal geslaagd is het opzwepende ‘Ilham’ waarin Massi Touareg-invloeden verwerkt. Wat buiten kijf staat, is Massi’s enorme talent als zangeres. Ze zingt de chansons zacht en vol tranentrekkende weemoed, maar tegelijkertijd spreekt uit haar stem ook kracht. Het beste komen haar krachtige stem en subtiele flamenco-gitaarspel toch tot hun recht in de folkballads ‘Dar Dgedi’ en ‘Hagda Wala Akter’. Liefhebbers van raï en klassieke Arabische muziek zullen met de potpourri aan stijlen op Mesk Elil weinig kunnen, maar de liefhebber van het betere luisterlied haalt met deze plaat een absolute topzangeres in huis.
http://www.kindamuzik.net/recensie/souad-massi/mesk-elil/11456/
Meer Souad Massi op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/souad-massi
Deel dit artikel: