Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
AOUIE: zeven solo's voor basklarinet en resonantie van de ruimte; zo simpel als dit lijkt, zo eenvoudig houdt Susanne Gartmayer het ook. Althans, voor de toehoorder. Zoals de betere laboratoriumfreak betaamt, onderwerpt zij instrument, locatie en zichzelf aan een experimentele aanpak die de polyfonie en vibraties in en van de ruimte volledig uiteenrafelt. En dat levert opvallend transparante stukken op, waarin de muzikaal-contextuele wisselwerking tussen klank en locatie hoogspanning oplevert.
In Gartmayers allesbehalve geïmproviseerde werken staat de veelzijdigheid van de basklarinet fier bovenaan in het banier. Niet alleen tonaal of ritmisch, maar ook in de vorm van de kleppen, het gerammel van de buis, de ademhaling en mondzetting. Deze liet zij over de volledige breedte weerklinken van jazzclub tot kerk tot keldertje tot concertzaal en met deze plaat is er nu ook een heldere, analytische studioversie.
De opnamen belichamen geen definitieve versie, maar een van de vele verschijningsvormen van Gartmayers research. Onderzoek ook dat kan schurken langs Colin Stetsonachtige exercities, maar vaker en even virtuoos subtielere resonanties opzoekt in het kleine en verborgene. Zo komt de texturale uitputting van de klankrijkdom van de basklarinet steeds dichterbij; van bijna ronkend rockend tot kwetterend als vogelgezang; nu gelukkig ook voor thuis.
http://www.kindamuzik.net/recensie/susanna-gartmayer/aouie-solos-for-bass-clarinet/25708/
Meer Susanna Gartmayer op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/susanna-gartmayer
Deel dit artikel: