Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
De wortels van het Antwerpse Traktor liggen bij de Antifare La Familia. Toen dit collectief ontbonden werd, gingen enkele leden door en het waren net díe muzikanten die op uitnodiging van het Spaanse ensemble Sinaulia richting Ramblas in Barcelona trokken om er te gaan spelen.
Van een zootje ongeregeld kunnen we nog bezwaarlijk spreken, want het vijfkoppige gezelschap kreeg voor zijn tweede titelloze plaat de hulp van goedgeplaatst volk als Elko Blijweert (Dead Man Ray), Bart Maris (Flat Earth Society) en Roel Poriau (Think Of One), die achter de knoppen plaatsnam. En dat hoor je, want aan Traktors geluid is serieus geschaafd. Eigenlijk is dat jammer, want ergens haalt dat de bombast en het flamboyante er wat uit. Want ook al gedijt Traktor verder prima als achtergrondmuziek, je krijgt het gevoel dat er iets ontbreekt wat je live wél mee zou kunnen krijgen. Ook met ‘Sickboy’s Villadelfia Remix’ zit het niet helemaal goed. De drukke collages breken namelijk het organische karakter en daar heeft de plaat geen boodschap aan.
Het unieke van Traktor zit voornamelijk in de combinatie van ska en hoempapa. Daarvoor halen ze een heel arsenaal blazers uit de kast (trombone, sax, klarinet) en combineren dit met staande bas en bombardon. En daarover smeren ze teksten uit die variëren tussen een Antwerps dialect en de Duitse taal (‘Wir sind Asche’). Leuk, dat wel, maar zeker niet meer.
http://www.kindamuzik.net/recensie/traktor/traktor/8242/
Meer Traktor op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/traktor
Deel dit artikel: