Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
In Vampire Belt gaat Chris Corsano er met Bill Nace tegenaan zoals hij dat in combinatie met Paul Flaherty doet. Het enige verschil met de opstelling Flaherty/Corsano is dat bij Vampire Belt Flaherty’s altsax door Nace’s grimmige gitaarspel vervangen wordt. Dit leidt in de regel tot een breed muzikaal gamma dat zich uitstrekt van wilde tot ingetogen, haast abstracte drumpartijen die samengaan met feedback, experimenteel gitaargefriemel of gewoon regelrechte noise.
Voor Key Cutter ging Vampire Belt de strijd aan met Jessica Rylan die als elektronicameesteres beter bekend is onder haar pseudoniem Can’t. Load bundelt dat resultaat nu onder de naam Vampire Can’t.
Eigenlijk heeft Key Cutter twee gezichten. Aan de ene kant vinden we de ingetogen kant waar het er tamelijk experimenteel aan toe gaat, daarvan getuigt bijvoorbeeld de mooie opener ‘The Rat’ maar deze momenten zijn in de minderheid. Aan het andere uiteinde van het muzikale universum treffen we immers een gedreven Corsano aan die zijn twee kompanen van achter zijn drumstel met mokerslagen opjaagt.
Key Cutter is evenwichtig opgebouwd. De harde en zachte partijen houden elkaar goed in evenwicht waarbij Nace’s gitaar en Rylans elektronica elkaar meestal aanvullen. Een echte kentering komt er pas met het afsluitende ‘No Strings’ waar er gedurende ruim elf minuten een minutieus klankenpallet opgebouwd wordt waarvan samples en minimaal tromgeroffel de ruggegraat uitmaken. En zo is Key Cutter de zoveelste parel aan Corsano’s reeds omvangrijke doch eveneens imposante oeuvre geworden, maar dit is uiteraard ook de verdienste van de andere spelers.
http://www.kindamuzik.net/recensie/vampire-can-t/key-cutter/13803/
Meer Vampire Can't op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/vampire-can-t
Deel dit artikel: