Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
"Wat maakt jou een goede dj?" luidde in de jaren negentig dé clichévraag aan zichzelf overschattende Nederlandse dj's. "Ik vertel een verhaal met 'mijn' muziek terwijl andere dj's alleen maar platen aan elkaar mixen", was over het algemeen het antwoord van de doorgesnoven onnozelaar. Al zuchtend sloeg je dat blaadje dan maar snel dicht. Popjournalistiek op zijn dunst, dat was het.
Toch worden er wel degelijk muzikale verhaaltjes verteld, zo nu en dan. Want als een van de artiesten op Afro-Beat Airways hetzelfde antwoord had gegeven als de doorgesnoven dj, waren de tenen niet gaan krommen. Veel West-Afrikaanse tracks uit de jaren zeventig zijn lang en op een prettige manier voorspelbaar: halverwege begint er iemand over heftige zaken te zingen. Die formule - waar Fela Kuti als geen ander in uitblonk - is krachtig en verveelt nooit. Het is alsof je voorgelezen gaat worden en aan het begin al weet dat de ontknoping vroeger of later gaat volgen. De gebroeders Grimm op zijn Afrikaans dus.
De tracks op Afro-Beat Airways vertellen het swingende sprookje op een andere manier. Orgeltjes bepalen het geluid van deze Ghanese en Togolese slepende funk. Hardwerkende vingers maken de sfeer tijdens de hypnotiserende intermezzo's terwijl verbeten koppen het gezichtsbeeld moeten hebben bepaald tijdens de totstandkoming van de lang uitgesponnen, epische refreinen. Het mooiste voorbeeld hiervan is te horen op openingstrack 'Dankasa' van Uppers International, maar ook de rest van de cd doet het goed in de auto richting het Zuiden, liefst dwars door de Sahara richting de kust van West-Afrika. Op naar het voorspelbare plot.
http://www.kindamuzik.net/recensie/various-artists-2449/afro-beat-airways-west-african-shock-waves-ghana-togo-1972-1978/20605/
Meer Various Artists op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/various-artists-2449
Deel dit artikel: