Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Hij maakt het je niet gemakkelijk, die Fin. Het openingsnummer van Vladislav Delays nieuwe album bevat acht minuten pure noise. Alsof er een bulldozer door een waterleiding wordt geperst.
Van alle projecten die Sasu Ripatti (zijn echte naam) de afgelopen vijftien jaar ondernam, is het Vladislav Delay Quartet beslist een van de meest ambitieuze. Meer avantgarde dan techno, meer jazz dan house. Logisch ook, want hij vroeg behalve elektronicafreak Mika Vainio ook twee gerenommeerde freejazzmuzikanten mee naar Belgrado.
Daar, in de oude studio's van Radio Yugoslavia, nam hij acht lange, grotendeels geïmproviseerde tracks op in een gortdroge en heel ruimtelijke stijl.
Als de storm van het openingsnummer 'Minus Degrees, Bare Feet, Tickles' is gaan liggen volgen meer elementen voor houvast. Ripatti is (als drummer) altijd een meester geweest in intrigerende ritmes en ook de staande bas en electropuls (in 'Hohtokivi') herinneren soms aan Delays technodub.
Toch is dit kwartet een dappere nieuwe stap in het omvangrijke oeuvre van de Fin, waarschijnlijk ingegeven door de ervaringen die Ripatti opdeed met het Moritz von Oswald Trio, waar hij eveneens deel van uit maakt.
Dit naamloze album vergt veel van ongeoefende oren, maar geeft aan de doorzetter ook veel terug.
http://www.kindamuzik.net/recensie/vladislav-delay-quartet/vladislav-delay-quartet/21849/
Meer Vladislav Delay Quartet op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/vladislav-delay-quartet
Deel dit artikel: