Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Any Way the Wind Blows, het regiedebuut van dEUS-zanger Tom Barman, draait sinds kort in de Belgische bioscoopzalen (3 oktober in Nederland). Wie Barman zegt, denkt natuurlijk ook aan muziek en daar ontbreekt het AWTWB geenszins aan. We mogen dan een afkeer hebben van discotheken, na afloop van de film scheelde het geen haar of we waren er in één beland. Van Squarepusher en DJ Aphrodite naar Yazoo, via een ommetje langs Queens Of The Stone Age (jammer genoeg niet op de soundtrack) en jazzlegendes als Archie Shepp, Charles Mingus of Charlie Parker. Het moet ons van het hart dat u als muzikale veelvraat werkelijk een hele goede reden zult moeten verzinnen om de soundtrack van Any Way the Wind Blows níet in huis te halen, al is het natuurlijk aangewezen om eerst de film te gaan bekijken!
Een bezige bij als-'ie is hoeft het u niet te verwonderen dat Tom Barman naast het scenario en de regie ook het samenstellen van de soundtrack op zich heeft genomen. De regisseur/muzikant nam zelfs zijn favoriete platen mee naar de set en stimuleerde daarmee geestdriftig het ritme van de dialogen, één voor één gedragen door een al even sterke mix van bekende en minder bekende acteurs. Vooral jazzicoon Charles Mingus is een grote invloed geweest tijdens het schrijven van het scenario. Z'n 'Far Wells, Mill Valley' deed vele jaren terug al dienst als sample voor dEUS' 'Turnpike', ditmaal werd het acht minuten durende 'Mysterious Blues' weerhouden. Daar blijft het lang niet bij wat jazz betreft, want ook andere coryfeeën als Charlie Parker en Herbie Hancock passeren allerminst onopgemerkt de revue. Haal alvast die loftrompet boven en geniet!
Barman grasduint tevens in het rijke verleden van de Belgische popgeschiedenis en komt met enkele klassiekers aandraven; het onsterfelijke 'There Will Be No Next Time' van The Kids, Toy's 'Suspicion', dat door AWTWB intussen aan een nieuw leven begonnen is op de betere radiostations en tenslotte 'Elle et Moi', een godvergeten culthit van ene Max Berlin. 'Holy Spirit Come Home' (Evil Superstars) herinnert dan weer aan de stomende fuifscène, een geniale vondst van de regisseur, al even wonderbaarlijk in beeld gebracht wordt door cameraman Renaat Lambeets.
Eighties-klassieker 'Situation' (Yazoo), het verzengende 'Next Level/6 Space' (Ils) en de drum&bass van Squarepusher's 'My Red Hot Car' gunnen je evenmin ademruimte en bezorgen je een kick die het adrenalinepeil hoge toppen laat scheren. JJ Cale's 'Magnolia' mag dan wel op het akoestische solorepertoire van Barman prijken, de originele versie blijft onovertroffen en is een welgekomen rustpunt op een hallucinante rollercoaster-trip.
Geen dEUS in de film, wel muziek van Magnus, het project van Tom Barman en diens boezemvriend CJ Bolland. 'Summer's Here' luidt niet enkel het begin en einde van de film in, het heerlijke themanummer laat zich smaken als een delicieuze funky fruitcocktail en is intussen uitgegroeid tot een bescheiden radiohitje. 'Rhythm Is Deified' doet ons dan weer watertanden naar het in oktober te verschijnen full album van Magnus (de nieuwe dEUS komt er ten allervroegste in het voorjaar van 2004 aan). Opwindend is dus het minste wat we kunnen zeggen over deze uitstekende score, die Any Way the Wind Blows een absolute meerwaarde geeft en net als de prent zelf een breekpunt kan vormen in de Belgische filmwereld. De wind is gaan liggen, een nietsontziende orkaan jaagt je de stuipen op het lijf!
http://www.kindamuzik.net/reviews/article.shtml?id=3631
Meer Various Artists op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/various-artists-2446
Deel dit artikel: