Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
En nu we het zogenaamde electroclash toch al genoemd hebben, kunnen we daar nog iets van verwachten of was het allemaal een grote premature ejaculatie? Theo Ploeg, Kindamuzik redacteur en electroclashvolger van het eerste uur zegt het volgende: "Electroclash is donker als de nacht, maar tevens vol humor. Het is niet de muziek van de rijken, de succesvolle, de mooie. Het is muziek voor en door het volk. Muziek gemaakt door die pompbediende die je gisteravond geholpen heeft bij het bijtanken van je Manta. Kortom: muziek van het volk. Ook 2003 wordt het jaar van de electroclash. Want laten we eerlijk zijn, electroclash redde 2002 als dancejaar." Niet alleen Ploeg denkt dat electro nog lang niet is uitgeclasht, ook Guuz Hoogaerts van Nieuwe Revu is diezelfde mening toegedaan: "Electroclash zal langzaam maar zeker het grote publiek gaan bereiken". Kindamuzik redacteur Martijn ter Haar tipt The Faint: "Kunnen zo op Lowlands, misschien zelfs op Pinkpop. Catchy, dansbaar en toch intelligent. Dat hele electro gedoe, en dan vooral de wat meer liedjes achtige kant, verdient het om groot te worden." Conclusie: van electroclash zijn we nog lang niet af, of we het nou leuk vinden of niet.
En andere dance? Gaat er nog iets bijzonders gebeuren in de techno en hiphop? Job de Wit van VPRO en Oor zegt dat de grensvervaging door zal gaan: "R&B en microhouse zullen door types als Luomo en The Soft Pink Truth succesvol worden gemixed, hetzelfde geldt voor hiphop en pop door The Neptunes, Mos Def en OutKast (in navolging van The Roots, Common en Cody ChesnuTT), en pop en dance door Massive Attack en Blur. De nieuwe Streets (nu al) is Dizzy Rascal en
zo begint de cocktail van UK-garage, pop, rap en avantgarde echt een
nieuw genre op te leveren." Guuz Hoogaerts ziet de toekomst van Massive Attack echter somber in: "Ik heb de nieuwe plaat al gehoord en voorspel six-feet-under-recensies."
Theo 'altijd-de-vinger-aan-de-dance-pols' Ploeg heeft een duidelijk uitgekristalliseerde visie en ziet bepaalde subgenres uitgaan als een nachtkaars: "Neem nou lounge of dertigers-house zo u wilt. Na de fantastische In Between van Jazzanova valt er aan het genre geen eer meer te behalen. In Between is immers beter dan
welke loungeplaat ook." En drum'n'bass/jungle dan? Ondergetekende zou graag eens een nieuwe jungleplaat van programmeergenie Photek tegemoet zien. Ploeg denkt het niet: "Ook drum'n'bass en 2step hebben hun laatste adem uitgeblazen. Eerstgenoemde genre werd natuurlijk al tijden gereanimeerd. 2step daarentegen was vorig jaar nog dé zomerhype. Als een stelletje dronken stieren rende heel muziekmakend Engeland dit jaar achter Amerikaanse r&b aan. Notabene ontstaan als slappe variant op de Britse 2step om de niet al te avontuurlijke vaderlandse markt stroop rond de mond te smeren. Exit 2step, welcome r&b/hiphop." Ploeg vervolgt: "Engeland speelt in het hele electroclash-gedoe geen rol van betekenis, en daarom komt het Britse dancemagazine
Muzik alvast met primeur. Niet electroclash maar Hooligan House wordt de
sound van 2003. Het is dat u het weet. Maar ach, de Duitsers zijn hen al voorgeweest. Na enkele goede jaren is het Keulse Kompakt label terug met het levenslied in dansvorm. Duitse levensliederen, of Schlagers zo u wilt, in een wel heel opwindend funky jasje. De Keulse sound gaat herleven in 2003. Voor wie niet kan wachten:
check vast Thomas Köncke en Paula. Dat wordt dansen in het nieuwe jaar."
En hoe zit het met de gitaren? Gaan we nog een beetje rocken anno 2003? Robert 'voor welk blad schrijft hij eigenlijk niet' Heeg gaat er vanuit dat er weer eens een stad centraal gaat staan voor een bepaalde stroming, zoals dat al eerder het geval was met Seattle (grunge) en Bristol (triphop): "Let komend jaar eens op Brighton. De mondaine Engelse kustplaats barst momenteel werkelijk uit de voegen van de talentvolle, vaak zeer jonge gitaarbands. The Electric Soft Parade was een spannende voorbode, in 2003 zullen ook niets ontziende herrieschoppers The Eighties Matchbox B-Line Disaster en British Sea Power de podia op stelten zetten. Zij hebben zich zelfs verenigd in The Official Brighton & Hove 2002 Contemporary Music Scene, om daarmee de thuishaven nog prominenter op de kaart te zetten." Ook ziet hij dat watjes het moeilijk gaan krijgen: "Ruig is helemaal terug. Een 'no logo'-reactie kon natuurlijk niet uitblijven, in deze door gladde marketingjongens vormgegeven maatschappij.
Tegen de nieuwe grofkorrelige achtergrond, zal 2003 het definitieve einde inluiden van Oasis, Manic Street Preachers en Blur (kortom, van de Britpop). Hetzelfde geldt voor tot op het bot afgekloven Amerikaanse genres als 'nu' metal en punkpop. Alleen van de post-grunge (ook wel grunge-lite) zijn we voorlopig niet af, vrees ik. Bloedeloze acts als Nickelback, Creed en 3 Doors Down vullen in 2003 almaar grotere stadions met kids voor wie Nirvana en Alice In Chains slechts vage echo's uit de oertijd zijn."
Ook Martijn ter Haar ziet het niet meer goed komen met nu-metal: "De populariteit zakt weg en hoe "nu" het genre ook is, verrassende en goede platen komen er erg weinig
in uit.
Old-metal slaat ondertussen keihard terug met wat goede ideeën gestolen van de jonkies en zo is death-metal weer net zo groot aan het worden als 10 jaar geleden, en in een genre dat het niet van pershypes en snelle videos moet hebben gaat dat puur op kwaliteit. Let vooral op Nile en Dillinger Escape Plan. Maar schrijf ook oudjes als Napalm Death en Slayer niet af."
Aan de andere kant van metalspectrum zijn op het moment ook zeer fascinerende ontwikkelingen ter bespeuren, bij de ultra-trage doom bands van het Southern Lord label. Ter Haar is het met ondergetekende eens: "Metal heeft de soundscape ontdekt. 20 Minuten of meer gevuld met feedback drones en ultra-laag gerommel, veel verontrustender en enger dan die extreme doom bands op bovengenoemd label wordt muziek niet. Sunn 0))) binnenkort op de voorkant van de Wire?" Laten we het hopen. Ze spelen in ieder geval al op de komende, door Autechre samengestelde, editie van het fameuze All Tomorrow's Parties.
En van die vuige rawk, daar zijn we ook nog niet vanaf. Althans, als we Guuz Hoogaerts moeten geloven: "Er gaan goede platen komen van Beatings, Kills en
YeahYeahYeahs. En het schijnt dat er tegenwoordig weer meer kinderen basdrumgitaar oppakken dan platenkoffer en pickup. Ik voorspel ruige Pinkpop en Lowlandsaffiches (Danko Jones op Pinkpop! Datsuns ook!)." Robert Heeg denkt vooral aan tegenvallende live-ervaringen: "The Strokes, The White Stripes en
BRMC komen in 2003 met nieuwe albums, maar zullen het komende jaar - net als tien jaar geleden hun grungecollegae - verzuipen op festivals en in veel te grote zalen (The Vines overleefden de Melkweg al niet eens)." Over emo wordt nauwelijks meer gesproken. Kindamuzik schrijver Ruud van Esch: "De term emo gaat over zijn hoogtepunt heen. In plaats daarvan komt er een nieuwe naam voor hetzelfde beestje."
Over gothic metal zijn de geleerden het wel eens. Robert Heeg: "De pompeuze goth-acts hebben geen last van slechte live-prestaties. Zij mogen dan ook vrolijk (of liever gezegd: zwartgallig) doorgroeien. Within Temptation doet Ahoy', en in het kielzog vullen ook de Lacuna Coils en Nightwish-en moeiteloos Heineken Music Hallen en Pepsi Stages." Ook Martijn ter Haar geeft Within temptation een goede kans: "Within Temptation - en niet Kane - is een goede kandidaat voor een internationale doorbraak, gezien het aantal meisjes dat ook in Amerika rondloopt in fluwelen zwarten jurken op zoek naar natuur oerkrachten. Of The Gathering, nu naar het schijnt al groot in Mexico." Let inderdaad op The Gathering, want hun nieuweling gaat ook buiten het gothic metal circuit zeer hoge ogen gooien, als we afgaan op hun fabuleuze Black Light District EP van een paar maanden terug.
Ja lieve mensen, er staat ons nog wat te wachten in 2003. Bovenstaande is slecht een korte bloemlezing van alle profetische geschriften die ik de afgelopen weken heb mogen ontvangen. Er werd nog veel meer gezegd, maar we moeten ook nog iets te raden over houden, nietwaar? Nou ja, hier nog een paar schoten voor de boeg wat betreft artiesten die relevant plaatwerk uit gaan brengen in het komende jaar: The Mars Volta, Dillinger Escape Plan, Khanate, Sunn O))), 50 Cent, The Rapture, Nick Cave, Redboy, The Postal Service, Cat Power en heel misschien zelfs Radiohead. Job de Wit zegt dat de nieuwe plaat van Raymzter ook hoge ogen zal gaan gooien, maar deze schrijver waagt te twijfelen aan de juistheid van die voorspelling.
Famous last words? Die zijn dit keer voor Guuz Hoogaerts. Hij heeft een droom: "Ik zet mijn geld op de allerallerallergeilste single van volgend jaar, het duet van Kylie en Dannii Minogue." En hoe gaat die clip er dan uitzien, Guuz?
http://www.kindamuzik.net/achtergrond/709/de-hype-voorbij/2214/
Meer op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/709
Deel dit artikel: