Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Als je moet zoeken naar een gemene deler in de Schotse popmuziek, dan is het een veelvormige duisternis. Of je nu luistert naar The Jesus and Mary Chain, Belle and Sebastian of The Twilight Sad, bij allen loert er ergens op een album een mythisch monster tussen de bomen. Zelfs het opgewekte en kleurrijke debuut van de Schotse Londenaren Django Django uit 2012 kent de nodige neurotische intermezzo's. Verschil is wel dat dat monster nadrukkelijker aanwezig is bij Mogwai dan bij Camera Obscura.
Django Django – 'Wor'
Mogwai – 'Travel Is Dangerous'
Postpunk
De popmuziek nam een vlucht in Schotland in de jaren tachtig, toen de postpunk om zich heen sloeg in de Westerse wereld. The Jesus and Mary Chain is wellicht een van de bekendste bands uit deze tijd, maar ook Cocteau Twins, Simple Minds en The Proclaimers. De laatste tien jaar is Franz Ferdinand uit Glasgow een van de belangrijkste bands uit het Verenigd Koninkrijk geweest, hoewel de drummer de enige geboren Schot van de groep is. Met collectieven als We Were Promised Jetpacks is de postpunk(-revival) vanuit Schotland ook nu nog relevant.
The Jesus and Mary Chain – 'Just Like Honey'
Cocteau Twins – 'Heaven or Las Vegas'
Schanierpunt
De invloed van deze inmiddels bekende bands werkt vandaag de dag nog door in het werk van nieuw opgestane Schotse muzikanten. Tegelijkertijd lijken de Schotten niet vies van vooruitkijken, waar veel hippe bandjes van elders tegenwoordig vooral retro willen zijn. De huidige bands uit Schotland staan bijna alle op een schanierpunt tussen de jaren tachtig en de komende decennia, terwijl karrenvrachten aan Amerikaanse bands vooral bezig zijn met terugkijken op de jaren zestig.
Synthpop
De synthpop van CHVRCHES bijvoorbeeld, is een kind van die schanierpuntgeneratie. De jarentachtiginvloeden zijn groot, maar het album The Bones of What You Believe stuiterde eerder dit jaar toch ook aanstekelijk over Lowlands. Zangers Lauren MayBerry is gezegend met een stel stembanden dat een ronkend nummer als 'The Mother We Share' van gejaagde vocalen kan voorzien.
CHVRCES – 'The Mother We Share'
The Twilight Sad werd al eerder genoemd. Deze band breekt op No One Can Ever Know met zijn eerdere geluid. Eerder maakten ze nog wat shoegaze-achtige nummers die weinig opvielen. De drie heren concentreren zich nu veel meer op donkere synths en orgels als klamme deken bovenop de indierock. En het werkt. Songs als 'Nil' en 'Another Bed' galmen nog een dag na in je hoofd, niet in de laatste plaats vanwege het sterke Schotse accent. De kwaaiige toon waarop frontman James Graham de teksten uitspuugt, past perfect bij de voortrazende electrogolven.
The Twilight Sad – 'Nil'
Een livebandlid van The Twilight Sad is ook toetsenist bij CHVRCHES. Graham is op zijn beurt betrokken bij Frightened Rabbit, dat in 2013 tien jaar bestaat en in februari van dat jaar zijn recentste werk uitbrengt in de vorm van Pedestrian Verse. Frightened Rabbit zou je kunnen typeren als de Schotse versie van The Decemberists, al klinkt die Schotsheid natuurlijk wel door in de stem van zanger Scott Hutchinson.
Frightened Rabbit – 'Backyard Skulls'
Croissantje
Lichtvoetig kunnen ze ook best zijn, die Schotten. Dat bewijzen – natuurlijk – Belle and Sebastian en ook Camera Obscura. Ergens tussen folky electropop en kamerpop bewegen deze bands zich aan de andere kant van het spectrum dan eerder genoemde collectieven. Deze muziek is geschikt voor lome zondagochtenden met een croissantje, terwijl The Twilight Sad beter past bij een autorit op verlaten wegen.
Camera Obscura – 'French Navy'
Je kunt je afvragen of de Schotse kamerpop een beetje uit is, anno 2013. Camera Obscura bracht in juni een nieuwe plaat uit na vier jaar relatieve stilte, maar die komt niet in de buurt van het intiem sfeervolle My Maudlin Career. Belle and Sebastian hebben ook niets nieuws meer gemaakt sinds 2010 – afgezien van een stel verzamelplaten.
Belle and Sebastian – 'I'm a Cuckoo'
In elk geval is het landschap in Schotland qua muziek de laatste tien, vijftien jaar enorm veranderd en verbreed. Sindsdien is het land minstens zo'n broedplaats geworden als bijvoorbeeld Portland in de VS of Montreal in Canada.
Bovenste foto uit het KindaMuzik archief door Bart van den Hoogenhoff (We Were Promised Jetpacks)
http://www.kindamuzik.net/achtergrond/schotland/jonge-generatie-schotten-levert-klasse-indie/24474/
Meer Schotland op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/schotland
Deel dit artikel: