Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Vinyl
Jawel, het was nog de tijd van vinyl, cassettebandjes en het legendarische blad Vinyl. Ook was er oog voor mode, film, kunst en literatuur. In een schitterend vormgegeven box tref je een splinternieuw nummer van tijdschrift Vinyl, dat eenmalig is samengesteld ter gelegenheid van de tentoonstelling in het Centraal Museum (‘God Save the Queen’) en het boek Ultra. Bijgevoegd zijn de lp The Moon is Big van de postpunkband Rats on Rats (klinkt een beetje als toen, is van nu), een speciale cd met daarop de heruitgave van de beroemde Ultra-compilatie en Martijn Corbijns foto van Minny Popszanger Wally van Middendorp. Een hebbeding, uitgegeven in gelimiteerde oplage, dus niet te lang wachten.
Ultra
In jongerensociëteit Oktopus in Amsterdam vonden in de jaren tachtig een paar maanden lang concerten plaats onder de noemer Ultramodernen of Ultra. Daar speelden bands als Minny Pops, The Young Lions en Mekanik Kommando een vorm van postpunk en experimentele pop met een DIY-houding (afkomstig uit de punk). Dat mixten ze net zo makkelijk met elementen uit de elektronische, moderne klassieke en jazzhoek, of met avant-gardistische kunst. Als Ultra gingen deze makers de geschiedenis in. Harold Schellinx schreef met Ultra een vuistdik overzicht van deze stroming. Het vlotgeschreven boek brengt in interviews, verhalen, teksten en foto’s een inkijkje in een invloedrijke tijd die nooit meer terugkomt.
No Future Nu
Voor de postpunk was er de punk zelf en de eerste dikke rode stip kan gezet worden op 7 januari 1977, de dag waarop de Sex Pistol Paradiso aandeden. Het is vaker gezegd: velen die punk hoorden of zagen, begonnen zelf ook een bandje en overal in jeugdhonken ontstonden punk-scenes, met kleinschalige vinylsinglereleases en zelfgeknutselde posters en tijdschriften. Leonnor Jonker verhaalt in ‘No Future Nu’ over die tijd en trekt de muzikale explosie door naar journalistiek, graffiti, literatuur, beeldende kunst en mode. Zo ontstaat een beeld van een stroming die vanuit een perifere situatie wist door te dringen in de mainstream, zowel commercieel (muziekindustrie, mode), als in musea en kunstverzamelingen (Klashorst, Haring, Basquiat).
Bibikov for President - Politiek, poëzie en performance 1981-1982
In het najaar van 1981 kon je Mike Bibikov niet missen, razend door Amsterdam met een politiek programma vol one-liners. De Reagering, zijn politieke partij, deed cabaretsk en grotesk aan, hij had altijd een snerpend stemgeluid en speelgoedpistooltje paraat. Luidruchtig dook hij op bij concerten en demonstraties. In het kielzog: no future nu-adepten uit de kunstenaars- en studentenwereld. Zij leefden een Gesammtkunstwerk en leefden zich daarin uit als trouwe aanhangers van Bibikov. Doe het lekker zelf dus, maar dan in de politiek van Amsterdam in ’81. Waarvan akte in dit ‘verzameld werk’.
Foto: Wooden Constructions door Kasper Vogelzang (cc)
http://www.kindamuzik.net/achtergrond/ultra-2012/ultra-2012-een-overzicht-in-ultravogelvlucht/22932/
Meer Ultra 2012 op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/ultra-2012
Deel dit artikel: