Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Vorig jaar zijn op deze plek al een heel aantal voorspellingen gedaan, waar we natuurlijk nu alleen degene die zijn uitgekomen even aanhalen. Job de Wit van 3voor12 en Oor had een erg goede glazen bol toen hij Luomo, The Soft Pink Truth, OutKast en Dizzee Rascal tipte als belangrijke albums voor 2003: inderdaad kwamen al deze artiesten met albums waar je niet omheen kon. Veelschrijver Robert Heeg had het bij het rechte eind toen hij namen als The Eighties Matchbox B-Line Distaster en British Sea Power voordroeg. Ook vorig jaar getipt, maar dan in de extremere sector: Khanate en Sunn O))), bands die bepaald niet teleurstelden met hun recente albums. Last but not least lieten we de naam The Mars Volta een dik jaar geleden ook al vallen. Zo.
Genoeg met die borstklopperij, terug naar de realiteit. Ook dit jaar hebben we weer eens rondgevraagd wat de specialisten van het nieuwe popjaar denken. Dit is het resultaat.
// Rock
Overal duikt de naam op: Franz Ferdinand. KindaMuziks eigen Norbert Pek: "De single 'Darts of Pleasure' was al hét voorteken dat 2004 het jaar van Franz Ferdinand gaat worden. Het debuut komt in februari uit, maar de nummers hebben ze al op enkele plaatsen vertoond, waaronder tijdens sterke optredens op London Calling en in Ekko, Utrecht. De zanger beweegt als Mark E. Smith over het podium en de band maakt puntige discorock met zo nu en dan een Duitse gimmick." De band wordt funny and fubky genoemd en lijkt nu al niet te stoppen. Pek verwacht trouwens ook het een en ander van een nieuwe Nederlands juweeltje: "De fijnste rock uit Nederland zal gemaakt worden door nieuwkomer Gem uit Utrecht. Origineel is het (nog?) niet, maar ik heb de afgelopen tijd weinig bands zulke fijne pakkende gitaartracks horen schrijven. Er zitten ook een paar erg goede muzikanten bij en zanger Maurits Westerik heeft de gewenste grauwe Johnny Walker-stem."
Alexis Vos zet zijn geld ergens anders op: "Twee jonge acts die de stap naar een (nog) hoger podium gaan zetten zijn Bright Eyes, die alleen nog om moet weten te gaan met alle media aandacht omtrent zijn vriendinnetje Winona Ryder, en British Sea Power. Met hun ijzersterk debuutalbum en een nog betere live show kan deze band de Interpol van dit jaar gaan worden (de Joy Division-invloeden zijn er al)." Over de "grote" bands is hij wat minder optimistisch: "Alle grote acts (Björk, R.E.M., Moby, PJ Harvey, dEUS) leveren ongetwijfeld zeer sterke albums af, maar de wereld ermee op zijn kop zetten zoals voorheen zal niet meer gebeuren. De enige die dat weer kan gaan doen is Beck, die met Timbaland en Dan the Automator in de studio schijnt te zitten. Na zijn folk- en funkjaren wordt het weer tijd voor iets baanbrekends, zo lijkt het." Voor wat betreft de indierock voorziet Vos een geografische verschuiving: "Na Zweden verleggen we onze blik dit jaar op Canada en met name bij Upper Class Recordings en het Arts & Crafts label. Broken Social Scene en Stars brachten er vorig jaar geweldige albums op uit en met Jason Collett en Apostle Of Hustle is de koek daar nog lang niet op. De indiehit van het jaar zullen echter The Shins worden wanneer hun bejubelde tweede plaat Chutes Too Narrow ook in Nederland, gepaard gaande met een uitgebreide clubtoer, wordt uitgebracht.
Guuz Hoogaerts richt wat betreft pure pop zijn pijlen op een (vroegere?) collega van de nieuwe Michael Jackson: "Ik kan niet wachten op de soloplaat van JC Chasez, net als Justin Timberlake ooit in 'N Sync en minsten zo getalenteerd als zijn ex-collega. Zijn voorproefje op de Basement Jaxx-cd was al veelbelovend, volgens de geruchten laat JC geen genre onbenut op zijn debuut. In potentie net zo'n knaller als Justified - al ligt dankzij hooggespannen verwachtingen teleurstelling op de loer."
Aan de andere kant van het popspectrum houdt Martijn "Think Small" Grooten het aanmerkelijk kleiner: "De naar verwachting grootste indiehit van 2004 werd in 2003 al getipt op een aantal Nederlandse weblogs: Rocky Dennis is het alter-ego van Jens Lekman uit het Zweedse Göteborg, wiens ingetogen indiepopsongs het
midden houden tussen The Magnetic Fields en Jonathan Richman. Zijn op een klein label uitgebrachte debuut-EP haalde in eigen land de top 10 van de hitlijsten en elke labelbaas die hem heeft gehoord wil een album uitbrengen." Verder tipt hij een paar Engelse bands: "Bearsuit (rammelpoplievelingetjes van John Peel) en The Projects (poppy retro) zijn twee bands wier debuutalbums weleens hoge ogen zouden gooien, terwijl de langverwachte doorbraak van het Schotse Camera Obscuta (een must voor wie de laatste Belle & Sebastian vond tegenvallen) in 2004 dan eindelijk eens zou kunnen komen." Qua Nederlandse bands ziet hij het vooral gebeuren rondom het Transformed Dreams-label: "Na de successen van Seedling en Zea in 2003 komt het label in februari namelijk eindelijk met het debuut van Persil, een Amsterdams electropopgezelschap dat al eens op bezoek bij John Peel was en de afgelopen jaren een aantal singles op grotere Engels labels uitgebracht heeft."
// Beats
2004 gaat het jaar van de Grime worden. Waarom? Lees even mee met Job de Wit: "Grime (de "de cocktail van UK-garage, pop, rap en avantgarde" waar ik het vorig jaar op deze plek over had, er is inmiddels een naam) wordt steeds meer opgepikt en die Mercury Music Prize voor Dizzee Rascal zou nog wat meer artiesten aan een platenlabel moeten kunnen helpen. Wiley en Shystie zijn alvast onderweg en ik tip verder vooral Kano van N.A.S.T.Y. Crew, die eind januari samen met Roll Deep in de Melkweg staat. Moet een legendarische avond worden." Ook Guuz Hoogaerts denkt in dezelfde richting: "In Londen en ver daarbuiten zal Grime Garage meer spannende, hectische platen voortbrengen. Domweg dansen op een vierkwartsmaat zal steeds minder makkelijk gaan."
Ons eigen Beats-beest Dave Roozendaal ziet het allemaal anders: "2004 wordt o.a. het jaar van de terugkeer van de acid jazz. Jawel, er gaat weer genoedeld worden op de Europese dansvloeren! De broken beat-scene die zich de afgelopen jaren vanuit West-Londen uiterst langzaam ontwikkeld heeft zal slechts een heel klein beetje groeien wegens te anaal voor de doorsnee danser, maar het West-Londense windje voegt zich voor een deel bij de stevige bries die sinds 1997 uit de richting van wat men tegenwoordig 'nu-jazz' noemt en zal ook de hitparades gaan beroeren met een waterige versie van de Jazzanova's en Bugz In The Attics van deze wereld." Roozendaal is ook erg goed in het schetsen van afschrikwekkende wereldbeelden: "Na de zomer is het qua acid jazz afgelopen met de pret, maar de trancers trancen door op het ingeslagen pad. Het genre gaat in 2004 de mensheid met stomheid slaan: het kan nóg bombastischer!" Iets wat een opmerkelijk milde Hoogaerts ook verwacht: "De trend om popklassiekers te vertrancen blijft aanslagen doen op de goede smaak."
Moeilijker gaat het worden voor de drum&bass, geruchten over een comeback ten spijt. Roozendaal: "De drum&bass blijft doorreutelen zoals ze al een tijdje doet. Zoals Gerard de Jong het al eerder zei in dit magazine is de muzieksoort onderdeel geworden van het peloton en ondanks enkele dappere demarrages van onbegrepen durfallen als Suv, Krust en Grooverider (hun fantastische albums zullen opnieuw onverkoopbaar blijken) die niet hun collegae naäpen zal de koppositie niet meer weggelegd zijn voor het eens zo futuristische genre."
Hoewel Hoogaerts het anders ziet ("Hiphop heeft het moeilijk. In navolging van André 3000 en NERD gaan steeds meer artiesten zich van de boom-bap afkeren, richting rock, richting dancehall"), ziet De Wit toch een behoorlijk aantal hiphopjuweeltjes verschijnen het komende jaar: "Ik ben er van overtuigd dat mijn helden van The Neptunes keihard zullen toeslaan op de nieuwe cd van de Clipse. Verder kan het toch niet lang meer duren voordat de crunk (crazy + funk, party-hiphop uit het zuiden van de VS) die in Amerika zo populair is hier ook verhevigde mate aanslaat. En als producer Kanye West net zo goed kan rappen als hij beats maakt, dan wordt zijn soloalbum een groot genot. Hij schijnt ook het nieuwe album van Common te doen dus van dat vooruitzicht gaat de hiphopfan ook watertanden. De zoveelste comeback van de Beastie Boys (zes jaar na Hello Nasty, het is bijna niet te geloven) acht ik twijfelachtig maar ja, het zijn wel de Beastie Boys." Maar wat 2004 vooral gaat worden is het jaar van Extince: "Die nieuwe heb ik al gehoord en de beste Nederlandse plaat van het jaar is daarmee waarschijnlijk wel binnen. Al zou ik ook alle ontwikkelingen in Zwolle goed in de gaten houden (niet alleen meer Opgezwolle maar ook Kubus en Jawat)."
Meer eensgezindheid is er wat betreft de zeer dansbare punkfunk-stroming. Een kleine opsomming van de verschillende tips:
"Ik weet niet wat The DFA van plan is maar als James Murphy alias LCD Soundsystem na zijn a.s. derde single 'Yeah' nog meer briljante nummers heeft (en waarom niet) dan hoef ik mij nergens zorgen over te maken." (Job de Wit)
"Dancepunk (tsja, The Rapture etc) LCD Soundsystem en !!! gaan voor een hype op dat gebied zorgen met in dat genre aardverschuivende releases." (Joris Heemskerk)
"Van verwijzingen naar de jaren tachtig zijn we nog lang niet af, al zal het meer richting punkfunk (Rapture, !!!) gaan en iets minder electroclash." (Guuz Hoogaerts)
"De electrocla$hpunkfunk blijft lekker doorfeesten met als vroege klapper de in januari uitkomende nieuwe single van LCD Soundsystem." (Dave Roozendaal)
Dat lijkt ons dus wel duidelijk, niet?
// Loud
En dat harde gedoe dan, wat wordt dat in 2004? Gaan we weer headbangen met zijn allen? Jazeker! Guuz Hoogaerts: "De glorieuze wederopstanding van haarzwaaihardrock is in 2004 een feit, The Darkness gaat Amerika veroveren, de zegetocht van oudgediende Iron Maiden zet door en ook de nieuwe cd van AC/DC gaat zwaar inslaan. Dave Grohls metal-zijproject Probot en de Eagles of Death Metal doen ook een duit in het zakje."
Ook Martijn ter Haar ziet het wel gebeuren: "Helemaal terug: klassieke hardrock. Niet voor niets bezetten onlangs The Darkness en Iron Maiden de eerste twee plaatsen van de Britse albumlijsten. Begin van het jaar komt ook Dave Grohls eerbetoon aan de klassieke metal, Probot, uit met zijn all-star cast. En Danko Jones wordt natuurlijk gewoon de headliner van Pinkpop. Wel is het te hopen dat het succes van The Darkness niet leidt tot het overslaan van het Duitse metalvirus naar deze contreien. Ook hier Blind Guardian en Hammerfall boven in de hitlijsten? Liever niet..." Inderdaad niet zeg, we kregen al bijna een hartaanval.
Maar niet alleen real hardrock gaat het maken, ook een bepaald soort punk komt weer terug. Ter Haar: "2004 wordt het jaar waarin definitief blijkt dat Refused gelijk had door hun laatste plaat 'The Shape of Punk to Come' te noemen. Niet alleen komt er postuum een dvd van de Zweden zelf uit, ook bands als The Bronx, het Nederlandse Razor Crusade en Belgische Circle zitten in die hoek. En het is een beetje hardcore, een beetje garagepunk, afgerond met wat electronica, dus dat moet veel mensen kunnen aanspreken, vooral nu emo is doodgebloed tot een soort opvolger van de pretpunk en wat tegenwoordig voor garagepunk moet doorgaan meer een soort Britpop-met-distortion is. Let nog wel op The Hives, die zijn te slim om de mist in te gaan."
Ook terug in 2004: stonerrock. Wederom Ter Haar: "Nu-metal mag in 2004 dan nog doder zijn dan in 2003, stonerrock komt juist sterk terug na wat magere jaren. Aan de ene kant heeft een stel bands de energie van de garage-explosie geïncorpereerd om tot een meer Stooges/MC5-achtig geluid te komen, aan de andere kant blijkt Matt Pike met Sleep en High On Fire een ware trendsetter geweest. Verwacht vele platen met nummers die meer dan 20 minuten lang alle kanten van het heelal of de hel opzoeken. Ook de wat meer liedjesachtige bands komen terug, nu die geleerd hebben dat 1) de zanger moet kunnen zingen 2) er meer bij muziek maken komt kijken dan riffs jatten van Black Sabbath of Kyuss." Ook Ruud van Esch denkt aan stoner: "Cult Of Luna wordt, als ze gaan touren, een echte stonerdoom-topper." Verder zet hij ook in de meer technische metal: "In het kielzog van Relapse zal ook Hydrahead een groter publiek bereiken met experimentele bands als Craw en Harkonen. Wat betreft (technische) death metal is Misery Index een band om rekening mee te houden, terwijl alle oudgedienden (Six Feet Under, Deicide, Morbid Angel, Cannibal Corpse) steevast goed werk af blijven leveren."
Natuurlijk niet te missen: Josh Homme. De grote man in de harde sector heeft niet alleen zijn Queens of the Stoneage. Martijn ter Haar: "Begin 2004 krijg je meteen 2 releases van de man om de oren, nadat hij het relatief rustig aan deed in 2003. De eerste is de soloplaat van Hole-bassiste Melissa auf der Maur, waar gezien de eerste single Homme en maatje Chris Goss compositorisch een flinke bijdrage aan hebben geleverd. Het tweede is het country-achtige(!) The Eagles of Death Metal die dus eigenlijk meer The Morbid Angel of Countryrock zijn. Voor de verandering drumt Homme eens. Chris Goss produceert trouwens de nieuwe plaat van The Eighties Matchbox B-Line Disaster."
// Mars
En wat betreft moeilijkdoenerij? Gaan we helemaal naar outer space of komt die USS Enterprise maar niet van de grond? Jan Willem Broek: "Ik heb diep, heel diep in mijn glazen bol gekeken en voorspel dat Frankrijk naast vakantieland en bourgondisch middelpunt nu ook ontdekt gaat worden als walhalla voor diverse smaken 'moeilijkere' muziek. Artiesten als Encre, Sylvain Chauveau (inclusief projecten Arca, Micro:Mega), M83, O.Lamm en Bathyscaphe komen het bekende Air een schop tegen de kont geven."
Zelf, als redacteur van deze sectie, hoop ik dat er in ieder geval een einde komt aan de eindeloze reeks Autechre-klonen die als onkruid overal de grond uitkomt. Wel kijk ik uit naar de nieuwe Sunn O))), White2 genaamd, waarbij ik hoop dat ze vooral de diepe drones naar voren laten komen ten faveure van de pure noise en het gekrakeel van Julian Cope. Jaga Jazzist gaat werken aan een opvolger van hun geweldige The Stix, maar eerst komt daar nog de soloplaat van Jaga-saxofonist Lars Horntveth, genaamd Pooka, die als we op de circulerende mp3 af moeten gaan een fantastisch werkstuk gaat worden met invloeden van zowel jazz, minimal music, electronica en hedendaags gecomponeerd. Nog meer jazz: het Poolse Robotobibok tourt momenteel door de lage landen, en als hun Instytut Las nu eens eindelijk fatsoenlijk gedistribueerd gaat worden kan heel Nederland ook op plaat horen dat het resultaat werkelijk sensationeel te noemen is. Hopelijk gaat Godspeed etc. zich eens grondig achter de ongewassen oren krabben en komen ze weer met een monumentaal werkstuk dat de grenzen durft op te zoeken. De echte vernieuwing moeten we misschien vooral zoeken bij de New Yorkse scene rondom Black Dice en Animal Collective, die zich totaal wars van trends bezig houden met het assembleren van alle geluiden die je je maar kunt voorstellen, en dan bedoel ik echt alle. Als nieuw werk van Black Dice ook maar een beetje kan tippen aan hun 12" 'Cone Toaster' zie ik 2004 met heel veel vertrouwen tegemoet. Nederlandse tips: Spermblaster maakt onheilspellende industrial, snoeihard en kil, en doet dat zo goed dat we alleen maar kunnen hopen op het spoedig verschijnen van een langspeler. Ook 13Curves uit Haarlem maakte afgelopen jaar flink indruk met hun debuut EP The Chaos in Vintage Brutality in Random Order; hun mix van hoekige noisepop, postrock en maniakale gekte smaakt naar veel meer. Verder doen we er goed aan uit te kijken naar nieuwe werken van postrockband Vehicle en de soundscape-artiesten van The Evolution Garden, die beiden wel eens voor een verrassing zouden kunnen gaan zorgen.
// Twang!
Wat zijn de ontwikkelingen in de roots muziek, de americana? We laten kenner bij uitstek Maurice Dielemans aan het woord: "Sorry, ik heb echt geen verstand van hypes en trends. Maar als het moet, gaan The Hackensaw Boys en Little Wings 'het maken'. Wat echt niet meer kan is digitale pokkenherrie op zondagochtend bij
Radio3FM en ze moeten ook eens stoppen met die achterlijke reünies. The Pixies zijn dood, leve The Pixies enzo." Kort maar krachtig dus. Nu lijkt de gemiddelde americana-fan zich zowiezo nooit iets aan te trekken van hypes en trends, dus laten we het hierbij.
Hadden de mensen verder nog meer te melden? En waar ging dat dan om? Nou, bijvoorbeeld om het live-gebeuren, en dan vooral over de prijzen daarvan. Ruud van Esch zegt precies hoe het is: "Hopelijk gaat er een felle discussie ontstaan omtrent ticketprijzen. Mojo mag dan vinden dat het in Nederland wel meevalt met concertprijzen, 35 euro voor Motörhead in 013, 22 euro voor Tomahawk in de Melkweg en 18 euro voor Sick Of It All in de Effenaar zijn belachelijke bedragen. Als ze nog een stap verder gaan, worden de bezoekersaantallen drastisch minder." Laatst stond echter in vrijwel alle kranten het bericht dat 2003 alle concertrecords had gebroken qua bezoekersaantallen. Wij vinden dat maar vreemd, want de tickets zijn absurd prijzig geworden. We zouden daarom bijna willen oproepen tot een boycot van alle grote of dure concerten, maar zien direct in dat zoiets toch geen zoden aan de dijk zet. Daarom hopen we, samen met Ruud van Esch, dat de concertmarkt implodeert onder zijn eigen financiële gewicht.
Goed, ter afsluiting dan. Guuz Hoogaerts hoopte vorig jaar dat de Minoque-zusjes de wereld zouden verblijden met een hitsig duet, maar dat is er helaas niet van gekomen. Maar: "Ik blijf natuurlijk hopen op het ultra-druistige duet van Kylie en Dannii". Laatste woorden zijn dit jaar voor Job de Wit - en we kunnen het alleen maar met hem eens zijn: "Gelukkig zijn er elk jaar weer een aantal aangename verrassingen, die zijn toch altijd het leukst..."
http://www.kindamuzik.net/artikel.php?id=4918
Meer op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/709
Deel dit artikel: