Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
De Commercie
Jan Smeets is de Joop van den Ende van festivalland: pomp er geld in, geef de massa brood en spelen (zo u wilt: kleffe hamburgers en breierige want uiteengewaaide muziek), en verrijk daarmee je eigen zakken en stichting zozeer dat het festival al weer gewaarborgd is voor de komende tien jaar. Dagkaartjes kosten € 59,- en een driedagenkaart maar liefst € 95,-. Dat is exclusief servicekosten à € 3,90. Jan Smeets heeft dus duidelijk wel durf. Het gekke is dat de massa het er nog voor over heeft ook. Vergelijkingen met het veelbesproken en veel te dure solo-concert van Neil Young in de HMH gaan hier niet op, want ome Neil geeft maar weinig concerten; kwestie van vraag en aanbod. Het programma van Pinkpop, waar ik bij het volgende punt nog uitgebreider op terugkom, staat vol met namen die met een beetje goede wil al gezien en gehoord konden zijn in de clubs de laatste paar maanden. Verder zijn de eet- en drinkbonnen weliswaar niet verhoogd in prijs, maar van drie bonnen voor € 5,- word ik niet blij, zowiezo al omdat mensen bijkans gedwongen worden om alleen meer bonnen te kopen in veelvouden van drie. Dan smaakt me zelfs een heerlijk zompige taco niet meer. Pinkpop is niets meer dan een Hennie Huismanprogramma voor volgzame wannabe-alto's.
Het Programma
Was de voorgaande jaren ook al niet het toonbeeld van creativiteit. Niet dat er dit jaar geen lichtpuntjes tussen zitten, want Tom McRae, Zuco 103 en Peter Pan Speedrock misstaan op geen enkel festival. Verder is er vooral gekozen om de massa te vermaken zonder hersencellen te hoeven pijnigen. Het slappe geleuter van oud-Skunk Anansie voorvrouw Skin, het grungy geneuzel van Lifehouse, de ouwelullenrock meets AOR van Counting Crows, daar kun je het dan mee doen. Ook beroeps-reclameartiest Moby mag weer komen opdraven om iedereen in slaap te sukkelen met zijn playbackshow, en het op plaat toch goede (behalve de saaie nieuweling) Deftones zal de verwachtingen weer niet kunnen waarmaken omdat kermer/kreuner Chino live altijd door de mand valt. Placebo en Dandy Warhols brengen al enkele jaren dezelfde platen uit waar alleen de titels wijzigen, dus die passen op zich goed in het voorspelbare Pinkpop-klimaat. Zelfs bonafide knallers als Audioslave en Queens of the Stone Age kunnen het tij dan niet meer keren, ook al omdat ze te zien en te horen waren de laatste maanden in een of andere club.
Verder valt op dat de danceliefhebbers er weer eens bekaaid vanaf komen, met alleen namen als Moloko en Royksopp. Daar had toch duidelijk meer ingezeten, zeker gezien de successen de afgelopen jaren met onder meer Underworld, Orbital en Leftfield. Helaas vindt Jan Smeets dat de Pinkpopmassa niet alleen overwegend wit van buiten maar ook van binnen is, dus zit er weinig swing en soul in het programma. Waarom staan er niet artiesten die namen dragen als The Roots, Common, El-P, Cannibal Ox, Matthew Herbert, of zelfs Raymzter? Een grote gemiste kans.
De enigen die nog meer te klagen hebben dan de dance liefhebbers, zijn de mensen die graag bands horen die wat verder kijken dan hun beurs. Een festival als Pukkelpop - de afgelopen jaren toch ook flink gegroeid - is nooit bang geweest om het publiek niet alleen te vermaken, maar ook uit te dagen. Experiment, post-rock, laptop elektronica, moderne jazz, het kon en kan allemaal daar in Hasselt, terwijl in Landgraaf niet verder wordt gekeken dan pretentieloos vermaak door Flogging Molly of Sum 41.
Is er dan echt niet meer positiefs te vermelden over het programma? Jawel hoor: Live en Faithless komen dit jaar allebei niet. Vooralsnog tenminste, want het laatste nieuws is dat publiekstrekker Linkin Park heeft afgebeld omdat zanger Chester ziek is. Maar echt ziekelijk is alleen het constant op safe spelende beleid.
Het Geluid, Het Weer, en Het Sanitair
Niet alleen het manco van Pinkpop, maar van alle grote openlucht festivals: het geluid. In Nederland waait het vrijwel altijd, waardoor alle eventuele subtiele kwaliteiten - als die al aanwezig zijn - genadeloos teniet worden gedaan door het breierige geluid. Omdat het festivalterrein van respectabele grootte is moet de volumeknop flink naar rechts worden gedraaid, waardoor de lage frequenties de al genoemde kleffe burgers uit de maag gaan trillen, en de hoge tonen voor een scherpe piep in je oren zorgen die je nog dagen bij je zult dragen. Tel daarbij op dat de mooi-weer-dagen statistisch gezien nu wel op zijn voor de rest van het jaar, dus reken op fikse regenbuien die gepaard gaan met harde windstoten en een grote kans op onweer. Als dat geen goede redenen zijn om thuis te blijven. Er is echter nog een betere: het sanitair. Iedereen die wel eens een groot festival heeft meegemaakt weet wat ik bedoel.
Conclusie: doe jezelf een plezier en blijf thuis. Het festival is te volgen via radio, tv en internet, dat kost je dus nauwelijks iets. Thuis zit je droog, betaal je veel minder voor beter voedsel, en heb je na afloop geen irritante, hopelijk reversibele piep in je oren. Probeer je kaartje te verkopen nu het nog kan. En stap volgend jaar niet meer in de val die Pinkpop heet.
http://www.kindamuzik.net/features/article.shtml?id=3305
Meer op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/709
Deel dit artikel: