Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
De eerste wapenfeiten...
"Met (K-RAA-K)³ wilden we het allemaal wat professioneler en gerichter aanpakken. In het begin hebben we meteen twee 7-inches uitgegeven. Eén van Tin Foil Star, nu beter bekend onder de naam Styrofoam. En één van Alles Wie Gross, een band die rechtstreeks uit de toen nog volledig onbekende scene van Notwist/Lali Puna kwam."
(K-RAA-K)³ profileert zichzelf als een platform voor nieuwe en hedendaagse muziek. Hoe zou je de muzikale interesse afbakenen?
"Ik denk dat het wel duidelijk is dat die vrij eclectisch is. Het lijkt me geen goed idee om onze interesse in genres onder te brengen. Misschien zijn we bij het label iets strikter, daar moeten we immers een goede band hebben met de groep en volledig weg zijn van de muziek."
Naast het organiseren van concerten worden Belgische bands gepromoot en platen uitgebracht. Vanwaar die drieledige doelstelling?
"Die is vrij organisch gegroeid. Concerten organiseren en platen uitbrengen deden we vanaf het begin. We verzorgden zowel een jaarlijks festival als kleinere avonden. De promotie van Belgische bands is er geleidelijk aan bijgekomen, maar in feite deden we dat vroeger ook al. Pukkelpop vroeg ons bijvoorbeeld in 2000 al eens om daar een tent te vullen met kleine experimentele bands. Zo leverden we dat jaar ondermeer (K)³ Non Sound, Köhn, Géographique, Vo en Benjamin Franklin en het daaropvolgende jaar De Portables, Ovil Bianca en Main. We hebben altijd al promo gedaan voor andere clubs, labels en groepen die niet op ons label zaten. We willen gewoon een goed klimaat voor avontuurlijke muziek creëren in België.
"Het is misschien allemaal wat vreemd om het zo te combineren, we zijn daar ook vrij uniek in. Ik ken verder geen enkele concertorganisatie die ook promotie maakt voor andere shows. Uiteindelijk gaat het er gewoon om mensen te informeren over en warm te maken voor niet alledaagse muziek. Je kunt je natuurlijk afvragen waarom we dan niet gewoon als boekingsbureau en label zouden optreden voor die kleine Belgische bands. Het antwoord is simpel. Er zijn veel te weinig plaatsen in België waar deze terecht kunnen en het is geen goede zaak om iedereen zomaar een kunstencentrum binnen te gooien. Groepen moeten zich ook kunnen ontwikkelen en ik denk dat daarvoor (K-RAA-K)³-avonden prima van pas komen."
Op welke manier maakt (K-RAA-K)³ promotie voor andere clubs, labels en groepen?
"De maandelijkse elektronische nieuwsbrief waarin we verwijzen naar derden bestond al een tijdje maar vanaf september breiden we dit initiatief uit met RUIS, een klein krantje dat op maandelijkse basis zal verschijnen en dat gratis verspreid zal worden in gespecialiseerde platenwinkels, kunstencentra en clubs. Dit omdat we de indruk hebben dat iedereen op zijn eilandje promotie aan het maken is voor de bands die bij hen spelen. En helaas zijn deze tekstjes vaak gespeend van de nodige diepgang. Als een club een avontuurlijk concert wil organiseren, willen we hen daarbij graag steunen.
Gonzo Circus pikt vaak in op bands die wij programmeren doch in de regel gebeurt dit steeds nadat ze bij ons gespeeld hebben. Het krantje wordt beslist geen parallel initiatief maar gewoon een maandelijks blad dat aankondigend werkt. Het is de bedoeling om te informeren vanuit de (K-RAA-K)³-organisatie zelf.
Verder vragen veel concertorganisatoren ons ook informeel om advies over voorprogramma's of simpelweg om Belgische bands in hun programma te hebben. Op dit moment is het nog wat zoeken hoe we dit het beste zullen doen, rekening houdend met weinig tijd en budget."
Dit jaar programmeerde de organisatie onder meer The Chinese Stars, Animal Collective (rechts), Kiila, Double Leopards, Oneida, Spokane en Avarus. Vreemd genoeg vonden de optredens steeds plaats in Antwerpen, Brussel, Gent, Hasselt en Dendermonde. Waarom kiest (K-RAA-K)³ voor verschillende locaties?
"Er is in heel Vlaanderen een tekort aan concerten van vernieuwende muziek. We willen een goed en open draagvlak creëren dat deze leemte opvult. We willen plaatselijke scenes doen ontstaan, mensen steunen om zelf een label op te richten, zelf muziek te gaan maken etc. We willen dat het leeft.
"Heel belangrijk hierbij is dat we willen dat de mensen zich betrokken kunnen voelen bij wat we doen. Ik denk dat er verschil is aangaande de sfeer tussen iets wat wij doen en hoe clubs of kunstencentra hun optredens organiseren en presenteren. Wij willen niet vanuit de hoogte werken."
Welke positie neemt het (K-RAA-K)³-festival temidden van dit alles in?
"Het festival is ontstaan omdat we willen dat niet-alledaagse muziek ook eens in het daglicht komt te staan. En jammer genoeg moet je dat doen door iets 'groots' op te zetten."
Laten we eveneens het platenlabel niet vergeten. Naast Belgische bands brengen jullie ook buitenlands materiaal uit. Hoe gaat dit in zijn werk? Benaderen jullie de bands?
"Het verloopt in twee richtingen. Maar net zoals bij de Belgische bands werken we bij buitenlandse groepen ook graag op lange termijn met dezelfde artiesten. Momenteel zijn we het label wel wat aan het heroriënteren. Het is niet gemakkelijk de juiste balans te vinden tussen de vele stijlen, cd versus vinyl, binnenlands versus buitenlands, eigen releases versus promo voor andere Belgische releases..."
In 1999 startte (K-RAA-K)³ met een serie 10 inches. Hoe is het nu met het initiatief gesteld?
"Momenteel ligt dat wat stil. Er zijn plannen voor een opvolger, maar dat is niet voor binnenkort. Er zit niet echt een concept achter. De basis was eerder het formaat dat we zo plezant vonden. Het werkt snel en voor een groep is het leuk om zoiets de wereld in te sturen. De muziek waarvoor we kozen was wel aan de dubby postrock-kant. Dat is ook de reden dat de derde 10 inch misschien wel eens van de hand van Hans Olo zou kunnen zijn."
Hoe konden jullie Pan*American overhalen om Quarry, de eerste 10 inch van de serie, op te nemen?
"Pan*American overtuigen was echt niet moeilijk. Als we ervoor zouden kiezen, dan kunnen we veel meer internationale namen binnenhalen, maar dat willen we niet. Het is te gemakkelijk en de artiest wordt er niet beter van. Goede labels zoals Touch, Corpus Hermeticum, Rune Grammofon en Rasternoton promoten op lange termijn hun eigen artiesten, doch de meeste labels (bijvoorbeeld Fishtank, Biphop, Subrosa en Fatcat) halen ze evenwel elders."
Hoe beschouw je de positie van (K-RAA-K)³ in de Belgische en internationale context?
"De Belgische en de internationale context zijn erg verschillend. België is zo'n klein landje dat de meeste mensen ons wel vrij goed beginnen te kennen. Voor de meeste mensen blijven we wel rare kwieten en het blijft vechten om aandacht te krijgen voor experimentele groepen die we goed vinden. Internationaal kent men vooral het label en het festival maar we hebben natuurlijk nog niet zo lang de middelen om op regelmatige basis concerten te organiseren."
(K-RAA-K)³ stond dit jaar ook op het Sonarfestival in Barcelona. Hoe was dat?
"Sonar had ons gevraagd om te komen draaien. Dit bewijst misschien wel dat we internationaal wel iets betekenen. Maar Sonar zelf is echt niks bijzonders. Veel mensen denken dat daar dé cutting edge muziek gebracht wordt, maar beseffen niet dat we dit met (K-RAA-K)³ ook om de hoek presenteren."
Hoe ziet de toekomst er uit?
"In de toekomst willen we vooral beter doen wat we nu al doen: goede avontuurlijke concerten organiseren in Brussel, Antwerpen en Gent, betere promotie verzorgen voor Belgische artiesten en labels, mensen informeren over wat hier allemaal gebeurt en leuke platen uitbrengen."
En concreet?
"In oktober plannen we '1000 Revolutions a Second', een project rond Chinese elektronica. Verder staan we op Impakt, het festival voor nieuwe media en film en lanceren we RUIS. Ook gaat de website Snowbox (www.snowbox.be) van start en brengen we in september de nieuwe cd uit van Tuk (de Belgische geluidskunstenaar Guillaume Graux)."
foto Animal Collective door Frederik Van Rumst, genomen in Frontline, Gent, april 2004
» Bezoek de (K-RAA-K)³ website
http://www.kindamuzik.net/features/article.shtml?id=6970
Meer op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/709
Deel dit artikel: