Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Acht jaar geleden verbaasde Alex Gopher de mensheid met You, My Baby and I, een album waarop hij op een briljante manier stoeide met funk en underground-house. Voor zijn nieuwe, titelloze cd schoof Alexis Latrobe – zoals Gopher zich in het dagelijks leven laat aanspreken - sampler, vocoder en funkgrooves aan de kant en greep hij terug naar gitaar en bas. Het resultaat: een dansbaar popalbum dat sopt in jaren ’80 invloeden.
Voor het grote publiek lijk je een hele tijd weggeweest. Is dat ook zo?
“Ik ben de voorbije jaren met van alles bezig geweest: ik heb met Wuz (een groep met de Parijse technomuzikant Demon) een album uitgebracht, heb meegewerkt aan en ben op tournee geweest voor de Super Discount-cd en heb veel studiowerk gedaan. Het album met Wuz was voor mij een bevrijding. Ik had zenuwen voor mijn tweede album, maar door Wuz had ik daar geen last meer van.”
“Misschien waren sommige mensen vergeten dat ik nog bestond, maar zo erg vind ik dat nu ook weer niet. De jonge clubbers in Frankrijk zien me als een old school producer (lacht). Enkele jaren geleden was de underground housescene van Parijs opeens heel populair. Dat was aan de ene kant enorm leuk, maar aan de andere kant was het gedoemd om ook weer te verdwijnen.”
Simon Radcliffe en Felix Buxton van Basement Jaxx waren enkele jaren geleden ontgoocheld dat de houserevival zo snel doodgebloed was.
“Ik ken het gevoel. De creativiteit was helemaal verdwenen. Maar in de underground leeft er nog altijd heel wat. De goeie muziek in Frankrijk wordt nu niet gemaakt voor de radio, zoals in het verleden, maar voor de clubs. Dat maakt het een stuk minder commercieel dan enkele jaren geleden. Zo erg is de situatie dus zeker niet. Het is gewoon minder mainstream. De afstand tussen muzikanten, dj’s en publiek is nu minder groot.”
Waarom maakte je een album waarop de jaren ’80 invloeden zo nadrukkelijk aanwezig zijn?
“Wauw, dat zeg jij ook al. Ik sta er van te kijken hoeveel mensen me wijzen op de invloeden van de jaren ’80. Ik was me daar totaal niet van bewust.”
Het lijkt er zelfs op dat je bewust teruggrijpt naar je roots: je speelde vroeger met Nicolas Godin en Jean-Benoît Dunckel van Air in de popgroep Orange.
“Het is zeker niet bewust gebeurd. Ik had gewoon zin om op een andere manier te werken. Ik heb de nummers voor dit album geschreven op mijn kamer. Eerst probeerde ik het met de bas, omdat dat een instrument is dat ik goed ken. Maar om liedjes te schrijven is een gitaar beter. Het is gewoon vanzelf gegaan. Dat die jaren ’80 invloeden er zijn, is niet zo vreemd. Ik ben in die periode opgegroeid. Je gebruikt als mens onbewust de invloeden waarmee je bent groot geworden. In de jaren ’80 luisterde ik onder meer naar new wave: Bauhaus, Talking Heads, The Smiths. Daarna heb ik hiphop en house ontdekt. Allemaal fantastische muziek.”
Air en Etienne de Crecy werkten mee aan dit album. Hoe vanzelfsprekend is het voor jou om hen erbij te vragen?
“In het geval van Etienne de Crecy is het evident: hij werkt in de studio naast me. Net als Nicolas en Jean-Benoît van Air is hij een vriend. We voelen elkaar goed aan. Het is niet dat de hele Franse housescène één grote familie was of is, maar met Cassius, Air en Etienne de Crecy heb ik wel een nauwe band.”
Dit album bevat geen samples en geen housemuziek, maar er mag wel gedanst worden, zoals in ‘Brain Leech’.
“Ik had eerst een heel rustig album gemaakt, maar achteraf heb ik er enkele nummers bij gegooid die meer op de dansvloer mikken. Het zou anders een vrij rustig album geworden zijn. Ik hou wel van een beetje beweging.”
Vorig jaar zette je jouw fans in afwachting van dit album nog op het verkeerde been, door Spam EP uit te brengen, een album vol elektronische muziek.
“Die EP is ontstaan toen ik met Etienne de Crecy rondtoerde voor Super Discount. Ik was al volop bezig met dit album, maar ik raakte gefrustreerd door het feit dat ik geen elektromuziek meer maakte. Om te amuseren heb ik enkele tracks in elkaar gestoken. Different, het dance label van PIAS (dat Super Discount uitbracht, red.), bracht ze uit. Het uitgangspunt was voor mij simpel: ik wou muziek maken die ik als dj zou kunnen spelen. Voor dit album maakte ik gewoon muziek op mijn kamer. Heel natuurlijk.”
Speel je de muziek van dit album live?
“Dat is de bedoeling. Nu ik met akoestische instrumenten gewerkt heb, kunnen we ook optreden met een groep. Voor de eerste keer sinds lange tijd, ik kijk er naar uit. We willen ook materiaal spelen van You, My Baby and I, maar we moeten nog zien hoe we dat voor mekaar krijgen.”
http://www.kindamuzik.net/interview/alex-gopher/alex-gopher-adieu-sampler/14950/
Meer Alex Gopher op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/alex-gopher
Deel dit artikel: