Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Waarom besloot je zangeres te worden?
"Ik denk niet dat men zelf de beslissing maakt om zangeres te worden. Zingen is iets wat je van nature doet omdat het een levensbehoefte is. Voor mij wel in ieder geval. Wel besloot ik op mijn negentiende dat ik naar het conservatorium wilde, meer omdat ik niets anders wilde wat opleiding betreft. Ik weet niet wat ik gedaan zou hebben als ik daar niet was aangenomen. Ik heb dus de grote gok genomen door niets anders te willen. Natuurlijk ontdek je dat je nog wel meer talenten hebt dan muziek maken en deze combineer ik ook met uitvoerend artiest zijn. Zo maak ik allerlei dingen, zoals tassen en beesten. Dit deed ik voor de sponsoring van mijn plaat, Le Chat Rouge genaamd. Daarnaast programmeer ik ook muziek, zet ik evenementen op, jureer, geef zangles/coaching en zoek ik naar nieuwe vormen van workshops. De laatste tijd geef ik een zangworkshop, samen met mijn moeder."
Kan je uitleggen waarom je hebt gekozen voor de albumtitel The Keeper of Changing Winds? De titel doet vermoeden dat er een verhaal achter zit.
"In het Nederlands zou je zeggen: de hoeder van de veranderende winden.Wind staat voor veranderingen, verandering van seizoenen. Men spreekt vaak over belangrijke gebeurtenissen op deze manier, zoals 'die zomer in '82 dat wij naar Amerika verhuisden' of dat 'we uit elkaar gingen in de winter van vorig jaar'. Met alle veranderingen heb je ook emoties en dingen die pas later op zijn plek vallen als de wind is gaan liggen. Met The Keeper bedoel ik meer aan het stuur staan van die winden dan je te laten meevoeren en er last van hebben dat dingen veranderen.Of wellicht een jammerlijke poging van mij om er controle over te willen hebben, maar dat weet ik pas over een paar jaar, zo gok ik. Op de hoes zie je dat er een treurwilg naast mijn hoofd staat, die staat voor winter. Het uiltje symboliseert de herfst, terwijl het het vogeltje voor de lente staat en de kleuren de zomer voorstellen."
Ik kan mij vergissen, maar als ik naar het album luister, hoor ik de echo's van veel blanke blues-, folk- en soulzangeressen uit de zeventiger jaren, zoals Bonnie Raitt, Dusty Springfield, Carole King en Joni Mitchell. Is dat ook waar jouw invloed ligt?
"Bonnie Raitt is zeker een invloed, vooral haar gevoel voor blues, zoals in 'Love Me Like a Man' en 'Ain't No Getting over You'. Zij heeft door haar verleden als alcoholiste een soort van onaantastbaarheid in haar songschrijven. Zelden laat ze echt haar echte kwetsbaarheid doorschijnen in haar songs. Dat maakt haar juist zo intrigerend, omdat als je dieper in de tekst gaat je wel degelijk een kwetsbaarheid ziet. Zij lijkt emoties liever te etaleren in boosheid, waarvan ik ook een handje heb. Joni heeft datzelfde maar is emotioneler in haar stem, iets dat ik ook heel erg mooi vind. Maar mijn grootste invloed is misschien toch Dayna Kurtz, met haar lage dragende stem, omdat zij een beetje van beide zangeressen heeft. Stoerheid combineert ze met een kwetsbare kant en veel humor. Haar manier van dichten is heel compact. Toch zijn er zulke mooie zinsconstructies, dat je blijft luisteren."
You said I've been alone so long
That I've got big theories of lonely
And that I drag them all over town
Just to look occupied
But I'm learning something
I'm doing time
('Postcards from Downtown'- Dayna Kurtz)
Singer-songwriters zijn momenteel hot. Je hoort ze op 3FM en er zijn tal van auditieprogramma's op televisie. Heb je ooit zelf overwogen om mee te doen aan programma's als De Beste Singer-Songwriter van Nederland?
"Ja, ik heb daar wel eens over getwijfeld. Maar nu niet meer. Televisie is immers een hele andere manier van entertainment, waarbij het gaat om sensatie en meningen van anderen. Nu wil ik best een mening van anderen horen hoor, daar niet van. Anders zou ik bijvoorbeeld ook nooit al die recensenten aanschrijven om iets over mijn plaat te schrijven. Maar televisie is een heel andere discipline, daar gaat het niet over jou of je stem of je liedje. Dat gaat over geld verdienen, het grote publiek bereiken en daar nog meer geld aan verdienen als programma. Eigenlijk geloof ik er ook niets van dat die liedjes helemaal vrij van rechten zijn, als je eenmaal meedoet. Ik geloof sowieso niet dat je net zo hard geraakt kan worden door een liedje dat op televisie wordt gespeeld dan wanneer het uit je eigen speakers komt of - beter nog - live is gespeeld."
"Sfeer kun je in een televisieprogramma niet vastleggen. Wat ze wel kunnen doen, is het programma zo knippen en plakken dat de kijker geïnteresseerd blijft. Als je maar lang genoeg een camera op iemand zijn snufferd duwt, gaat de persoon in kwestie vanzelf dingen zeggen waar hij of zij later spijt van krijgt. Dat is dus precies waar mensen op kicken. Maar los van al mijn commentaar: ik kijk wel hoor. Het is een tak van de business en er doet altijd wel iemand mee die ik ken dus volg ik het wel. Wat ik wel kwalijk vind, is dat tegenwoordig de cultuur aan het ontstaan is dat echt iedereen denkt dat je er alleen maar komt door mee te doen met een talentenjacht. Uiteindelijk ligt je focus veel te veel op netwerken, mensen in de business kennen en cool doen op een of andere afterparty. In plaats van op muziek maken zit je ongeveer twee jaar na datum te treuren op je bank, omdat je door het management flink bent genaaid."
Waar luister je momenteel naar? Heb je nog tips, muzikanten waar wij naar zouden moeten luisteren?
"Momenteel luister ik veel kerst- en winterliedjes, om mij voor te bereiden op een show die ik met Lu Lu Doxin (aanrader!) ga doen in het Rotterdamse Vibes op veertien november. Verder luister ik veel naar het nieuwe album van Fink. Hozier is ook tof, die net als ik op de aankomende editie van het Songbirdfestival staat. Standaard in mijn playlist staan nu Dayna Kurtz, Eefje de Visser, Jono McCleery, Samantha Crain, Sarah Harmer, Ana Brun, Sonya Kitchel , Delouise (ook een aanrader uit Rotterdam), Gravel Town (de band van Michel Ebben) en Etta James."
Foto's door Richard Beukelaar
http://www.kindamuzik.net/interview/bregje-sanne-lacourt/bregje-sanne-lacourt-zingen-is-een-levensbehoefte/25404/
Meer Bregje Sanne Lacourt op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/bregje-sanne-lacourt
Deel dit artikel: