Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Hoe is de video tot stand gekomen? Hebben jullie de regisseur benaderd met het idee, benaderde regisseur jullie of is het allemaal geregeld door jullie label, Relapse?
Nick: "De Deense regisseur Michael Panduro heeft ons benaderd via onze MySpacepagina. Hij zei dat hij zijn werk veel leuker vindt als hij kan werken voor een band die hij goed vindt en dat wij één van die bands waren. Hij had er ook een link bijgedaan naar een video die hij had geregisseerd voor Psyopus voor het nummer 'Duct Tape Smile'. Ik heb die bekeken en ik vond hem heel erg goed. Ik heb toen geantwoord dat we graag met hem zouden werken, maar dat het nog wel een jaar of zo zou duren voor we nieuw materiaal hadden. Toen we klaar waren met het opnemen van Misled by Certainty, heb ik weer contact met hem opgenomen. Hij legde uit dat als wij hem volledige creatieve vrijheid gaven, hij de ons alleen de gemaakte kosten in rekening zou brengen. Op basis van zijn vorige werk hebben we hem dat vertrouwen gegeven en dat heeft hij niet beschaamd! Van te voren heeft hij me wel wat korte samenvatting gegeven van welke kant hij op wilde gaan, maar uiteindelijk hebben we er ons helemaal niet mee bemoeid. We hebben geen beeld gezien totdat we op tour waren in Europa en hij ons een link mailde. We moesten na het kijken onze kaken van de grond rapen, zo onder de indruk waren we van het resultaat."
Deze video lijkt een stuk duurder dan jullie vorige video's. Heeft Relapse jullie meer budget gegeven of hebben jullie zelf besloten flink te investeren?
"Verbazingwekkend genoeg kostte de 'Ohrwurm'-video minder dan een kwart dan voor die 'Endless Cycle of Violence'. Dat is ook één van de redenen dat we zo onder de indruk waren van de productiekwaliteit. Ik geloof dat dat aantoont hoeveel Michael en Siegfried Productions geven om hun kunst. Sommige regisseurs zijn er naar mijn idee vooral op uit geld te verdienen, wat je merkt aan hun video's. Michael daarentegen heeft er alles aan gedaan een geweldig en intrigerende kunstwerk te maken. Daarom heeft deze video in tegenstelling tot de meeste video's ook een aftiteling; je kunt nu zien hoeveel mensen hebben geholpen met het maken ervan."
Zie je de video als een kunstwerk op zich of vooral als een promotiemiddel voor jullie muziek?
"Ik denk het het alle twee is. Veel mensen hebben me verteld dat de beelden zo provocerend en aangrijpend zijn, dat ze geen aandacht meer hadden voor het lied. Ik had dat zelf ook, maar ik zie dat niet als iets negatiefs. De muziek komt onderbewust toch wel aan op dat moment. Als de video zo intrigerend is dat je vergeet dat er muziek aan het spelen is, dan zegt dat veel over de kwaliteit van de verhaallijn van de video."
Vanwege de 'adult content' is de video niet te zien op YouTube en een aantal andere sites. Dat zou je kijkers kunnen kosten. Bovendien bereik je waarschijnlijk weinig mensen die niet al fan zijn van Cephalic Carnage en/of horrorfilms.
"Michael heeft ons van te voren gevraagd of we er een probleem mee zouden hebben als er naakt in de video zat. We wisten dat dat ons inderdaad potentiële kijkers zou kosten, vanwege de regels van YouTube. Maar het zou toch al een vrij gore video worden, dus we hebben gewoon geaccepteerd dat het een cultding zou worden. En de reacties zijn geweldig."
Heeft de opkomst van internetvideo het medium nuttiger gemaakt voor een band als Cephalic Carnage?
"Ik denk het wel. Het potentiële bereik van internet als distributienetwerk is exponentieel groter dan dan van een nicheshow als MTV Headbanger's Ball. Iedereen met een internetconnectie kan nu online gaan en de video kijken op het moment dat ze dat willen. Als als je als band je fanbase wil uitbreiden met een video heb je nu in een oogwenk wereldwijde distributie daarvan tot je beschikking."
Niet alleen jullie, maar ook mainstreamacts als Lady Gaga en MIA hebben recent tamelijk extreme video's gemaakt. Wat denk je dat de reden achter die trend naar extremisme is?
"Ik kan niet spreken voor Lady Gaga of MIA, maar onze muziek is erg extreem, dus is het logisch voor ons om een extreme video te maken. Voor metalbands zijn video's in het laatste decennium een ultra clichématig en pijnlijk saai excuus voor kunst geworden. Je laat de band zien die zijn nummer aan het spelen is in een pakhuis en voegt het standaard verhaallijntje toe dat bij de tekst past. Dat heeft een leemte veroorzaakt, een verlangen naar iets interessanters en meer fantasievol. Oorlog en dood zijn onderdeel van onze dagelijkse mediabelevenis en daarom staan mensen meer open voor extremiteiten in de vorm van films, documentaires en muziekvideo's."
Wat vind je zelf goede videoclips?
"Een goede vriend vroeg me na het zien van onze video of ik Nine Inch Nails' video voor 'Happiness in Slavery' wel eens gezien had. Man, als je de bruutheid van onze video goed vindt, dan ga je die zeker waarderen. De cinematografie, montage, special effects en het plot zijn fenomenaal duister en verknipt. Heel, heel erg verknipt. The Black Dahlia heeft een video voor 'Everything Went Black' die een geweldige parodie is op Creepshow. Ik ben helemaal weg van het stripboekstijl zwartehumorfeest dat die video is. Ik houd van alles dat me naar binnen trekt en dat me telkens weer opnieuw laat kijken. Creativiteit, verbeelding, provocatie en contrasten zijn allemaal zaken die ik waardeer in een video."
http://www.kindamuzik.net/interview/cephalic-carnage/extreem-beeld-voor-extreme-muziek-cephalic-carnages-ohrwurm/21312/
Meer Cephalic Carnage op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/cephalic-carnage
Deel dit artikel: