Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Dit najaar greep Felix Kubin met twee releases naar het aloude, maar in nicheregionen nog steeds springlevende format van de cassette. In het hoorspelachtige Chromedioxidgedächtnis en op de verzamelaar Bergedorfs Kinderbandszene 1982-1985 - Wir Triumphieren speelt de tape de hoofdrol. Kubins cassette-edits zijn door zijn hele oeuvre te horen, niet in het minst in zijn manipulaties op The Tetchy Teenage Tapes. Is het eigengereide geluiduniversum van Kubin voorstelbaar zonder de tape?
Brein
"Het was hét medium dat me inleidde in de geheimen van muziek. Ik kreeg eerst mixtapes van een
oudere broer van een schoolvriendje, later begon ik radioprogramma's op te nemen en zelf
verzamelcassettes voor vrienden te maken. De cassette was een goedkoop ruilmiddel tussen
muziekliefhebbers. En het was altijd een persoonlijk geschenk: je eigen muziek in een nieuwe context
beluisterd en geplaatst, ook sociaal."
"Ik vergelijk analoge tape met het menselijk geheugen: het verandert met de tijd en daarom geeft het steeds nieuwe interpretaties, het bevriest niet(s). Tape is onderdeel geworden van ons collectieve geheugen, zelfs nu het format niet meer in massaproductie is. De mixtape is een voorbeeld van die erfenis."
"Ik las onlangs een interview met de geluidkunstenaar en field recorder Chris Watson. Hij zei met het ouder worden LUISTEREN (ja, met hoofdletters!) verre te prefereren boven opnemen. Daar ben ik het hartgrondig mee eens! Ons brein is ook een opnameapparaat. Het voegt niet-bestaande details toe, soms zelfs op een delirische manier. Het is een levend geheugen. Ik hoop dat er op een dag een kunstmatig opslagmedium zal komen, dat net zo fantastievol is als ons brein."
Geest
"Toen ik elf jaar oud was, werd de cassette echt belangrijk voor me. Ik had de mogelijkheid mijn
eigen muziek op te nemen. Ik maakte kleine edits, experimenteerde met loops en maakte vroeg
hoorspelwerk. En dan krullen mijn mondhoeken van genot omhoog, als ik terugdenk aan het horen
van dingen die ik niet bewust gemaakt had."
"Ik herinner me dat ik eens wat had opgenomen, en helemaal aan het eind van de tape was na een lange stilte een heel creepy vibrerend geluid te horen. De cassette zal wel naast een sterk magnetisch veld gelegen hebben, maar het kreeg een bovennatuurlijk gevoel, alsof een geest bezit had genomen van de tape."
Nieuwe renaissance
"Het verleden is niet a priori beter dan het heden, zoals nostalgici stellen. Ik denk alleen dat de
vooruitgang van de tijd niet noodzakelijkerwijs een verbetering op het sociale en technologische vlak
hoeft te betekenen. Ik hou gewoon niet van blind geloof in techniek. In het algemeen geloof ik niet
dat een nieuw medium per se superieur is aan het voorgaande."
"Toen ik voor Chromedioxidgedächtnis mijn oude Fostex 4-trackmachine afstofte, merkte ik dat al die virtuele plug-ins niet eens nodig zijn. Die oude opnamen klinken verbazingwekkend goed. Let wel: zonder effecten in die tijd dus; alleen mogelijk gemaakt door de tape en het feit dat ik van tevoren heel goed had moeten nadenken wat en hoe op te nemen. Alles heeft zijn eigen kwaliteit en iedereen heeft zijn eigen smaak voor of sentimenten bij een bepaald medium."
"We moeten kijken naar het geheel aan uitvindingen, zelfs de verloren en weggegooide, met hun voor- en nadelen en daarvan de inherente individuele schoonheid zien. Ik hou van verborgen werelden: combinaties van dingen die nog nooit zo bij elkaar gezet zijn. Daarin ben ik niet gebonden aan tijd of een tijdperk. Zoek die geweldige ideeën uit de voorbije tijden op en weeg hun potentieel opnieuw: het begin van de eenentwintigste eeuw markeert ook de start van media-archeologie, een nieuwe renaissance."
Foto door Evelyna Domnitch.
Zoeken en onderzoeken
"Het internet kan tijd comprimeren, maar niet onze zintuigen. We kunnen een nummer downloaden,
maar niet naar ons brein en dan dezelfde ervaring hebben als realtime luisteren. Misschien kan dat
ooit wel. Maar zou je dat willen, 30.000 tracks in een uur 'luisteren'? Willen we fastfood? Echt? Het
concept van de zintuigen vraagt om traagheid en pauze. We verliezen dat, ook in de liefde en relatie.
De digitale revolutie gaat sneller dan ons organische lijf kan verwerken. We zullen er wel mee leren
omgaan, maar ik vind dat we onze interesse in zoeken en onderzoeken kwijtraken en dat zou
onderdeel moeten zijn van de menselijke natuur."
"Alles is onmiddellijk beschikbaar, waarom zou je nog iets onderzoeken? Net onder de toplaag blijkt een hoop informatie op internet zonder diepgang of zonder context. Het is gewoon een gore bende: een enorm brein dat geëxplodeerd is en waarvan de zooi in stukjes overal rondzwerft. We hebben mensen nodig die die elementen weer samenbrengen, in context. Mensen ook die professioneel onderzoek doen. Want iedereen weet dat als je een goede platenzaak bezoekt, je door de medewerker, irrationeel als die is, verrast wordt. Dat kan Amazon niet vervangen."
Altijd experimenteel
"Ik weet niet hoe mijn muziek geklonken zou hebben, als ik was opgegroeid zonder de cassette. Mijn
benadering van kunst is altijd experimenteel geweest. Ik ben het gelukkigst als ik iets ontdek tijdens
een proces, en niet precies weet waar mijn impulsen me naartoe voeren."
"Just do it, baby!", dat is alles wat ik kan zeggen. Ja, we waren heel erg jong. Die vroege opnamen hoor je op Bergedorfs Kinderbandszene... We waren van de home recording- generatie. Wij zagen geen onderscheid tussen het alledaagse leven en kunst. De thuisstudio was de basis voor een nieuwe vorm van housemuziek. Vóór die tijd werd muziek uitgevoerd op klassieke instrumenten, voor je vrienden, buren en familie. Werk bovendien van andere componisten."
"Wij begonnen gewoon op jonge leeftijd al zelf te componeren. Dat heb ik voortgezet. Niet meteen dada, maar wel met een zekere voorliefde voor de radicale, speelse en humoristische bewegingen in de kunst en muziek, die het commerciële aspect van de industrie verachten, en juist inspiratie halen uit de kracht van het onbewuste. Dat irrationele, de verrassing, en de poëzie daarin, het verrijkt het leven en (her)bevestigt het zelfs."
http://www.kindamuzik.net/interview/felix-kubin/felix-kubin-just-do-it-baby/25607/
Meer Felix Kubin op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/felix-kubin
Deel dit artikel: