Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Turquaze vertelt het semiautobiografische familieverhaal van een Turkse familie uit Gent. Ostyn speelde al langer met het idee om filmmuziek te maken. "Ik heb altijd al de ambitie daartoe gehad, maar eigenlijk begon het idee pas vaste vormen aan te nemen toen ik opeens een hele zomer lang vrij had omdat onze tournee niet doorging", aldus Ostyn. "Ik ben iemand die nooit kan stilzitten en was al een tijdje bezig met het componeren van muziek voor een strijkkwartet. Ik ben een enorme klassieke muziekfan en ben dol op kamerensembles zoals die van Beethoven en Sjostakovitsj. Die ensembles, dat waren pas bands! Via via kwam regisseur Kadir Balci erachter dat ik me met instrumentale muziek bezig hield en hij wilde me graag thuis ontmoeten om te kijken of we samen konden werken voor Turquaze." Die ontmoeting betekent voor beiden een openbaring; Ostyn draait zijn Macedonische folkplaten voor Balci, die onder de indruk is van zijn platenkast vol wereldmuziek en op zijn beurt weer wat Turkse platen laat horen. Een samenwerking is geboren.
Oosterse muziek als inspiratie
Balci deed in totaal twee jaar over het maken van Turquaze en Ostyn maakte de muziek ook in deze tijdsspanne. "We hadden af en toe heel intens contact en dan soms weer weken niet", vertelt hij. "Ik kreeg erg veel vrijheid tijdens het componeren en opnemen van de muziek. Ik heb me natuurlijk door het scenario laten inspireren, maar ook door Turkse films die Kadir me liet zien. Zo kreeg ik een beetje een idee van de cultuurclashes die soms in allochtone families voorkomen", aldus Ostyn. Hoewel hij nooit in zo'n situatie verkeerd had, kon hij zich toch goed inbeelden hoe zoiets moet voelen. "In België wonen terwijl je naaste familie ver weg in een ander land zit, dat lijkt me een soort schizofreen gevoel te zijn. Het gevoel meer dan een persoon te zijn, kennen we allemaal wel. Het is dan ook een thema dat vaak voorkomt in muziek en cultuur."
Het was voor de Vlaming de eerste keer dat hij een soundtrack schreef. Wat waren zijn verwachtingen eigenlijk? "Ik dacht van tevoren dat ik heel erg technisch te werk zou moeten gaan, echt muziek op de seconde maken. Maar gelukkig was dat helemaal niet zo. Omdat er in de film weinig gesproken wordt, was er veel ruimte voor de sfeer en de muziek", vertelt hij. "Ik had dus erg veel vrijheid om de film in te vullen en heb dat dan ook in plaats van technisch, juist heel muzikaal aangepakt." Ostyn luisterde ter inspiratie veel oosterse muziek en ging op zoek naar de specifieke snaarinstrumenten uit deze contreien. Het schrijven van de muziekstukken en partituren ging hem daarna gemakkelijk af. "Ik ben al heel lang muzikant en op een gegeven moment gaat het schrijven vanzelf, als in een soort roes, hoe raar dat misschien ook klinkt", aldus de componist.
Hoewel Ostyn tijdens de laatste montages al stukken film samen met zijn muziek zag, voelde het nog niet helemaal echt voor hem. "Ik was die laatste weken nog steeds met een technisch oog bezig en kon het nog niet als een geheel zien. Maar tijdens de première had ik dan eindelijk de échte cinema-ervaring en was ik ongelooflijk content met het eindresultaat. Het meest trots ben ik op het muziekstuk 'Turquaze Variaties', wat het muzikale thema van de film is en wat telkens terugkomt bij de cruciale scènes. Het is een heel warm en emotioneel muziekstuk waar ik erg blij mee ben."
Geen opdracht?
Zijn band Absynthe Minded zat de afgelopen twee jaar ook niet stil; een nieuwe cd en een bijbehorende tournee hield de Gentse band druk bezig. Gingen die twee dingen goed samen? "O ja, absoluut", vindt de Gentenaar. "Absynthe Minded stond absoluut niet in de weg van deze opdracht. Het scheelt ook wel dat ik bij het maken van de soundtrack niet constant aanwezig hoefde te zijn. Ik schreef de partituren uit, die vervolgens zonder mij werden opgenomen door verschillende muzikanten. Dat ging allemaal goed, zonder dat ik aanwezig hoefde te zijn. Gek genoeg kan ik zoiets dus beter loslaten dan Absynthe Minded, waar ik geen moment van kan en wil missen."
En hoe ziet de toekomst van deze beginnende filmcomponist eruit? "Ik zou graag meer filmmuziek willen maken. Turquaze is met zoveel liefde en passie gemaakt, dat het een ongelooflijke ervaring was om hier deel van uit te maken. Ik zou graag meer willen samenwerken met regisseurs als Balci, mensen die een verhaal vertellen waar ze zelf in geloven. Als filmcomponist moet je je allereerst kunnen vinden in het scenario, want dat is de basis voor je inspiratie. Muziek is emotie en of ik dat nu maak met Absynthe Minded of voor een film, je moet het niet als een opdracht of je werk zien, maar als iets waar je je ziel in kunt leggen."
PS: Zijn eigen favoriete soundtracks zijn die van het filmdrieluik Trois Couleurs: Bleu, Blanc en Rouge van Krzysztof Kieslowski en de Jim Jarmuschfilm Ghost Truck.
http://www.kindamuzik.net/interview/muziek-film/bert-ostyn-ongelooflijk-content-met-zijn-eerste-filmsoundtrack/20973/
Meer Muziek & Film op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/muziek-film
Deel dit artikel: