Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Waar je Van de Werken van kan kennen? We noemen bandnamen als Silence Is Sexy, Jesus & The Christians, kerstcollectief How to Throw a Christmas Party, de voornoemde Broeder Dieleman, Eins Zwei Orchestra, Gharib en sinds kort ook het bijzondere project Discohen, waarmee hij - zowel de naam al min of meer impliceert - discoversies maakt met een op Leonard Cohen lijkende stem. En dan hebben we enkel nog de projecten genoemd waarin Van de Werken muzikaal acteert. Zijn doel? "Het beter achterlaten van de wereld is mijn missie, door met muziek de dingen wat mooier en leefbaarder te maken. En als producer andere mensen te helpen dat te doen."
Verwerking
Mede geïnspireerd door de zoektocht van Broeder Dieleman naar een Zeeuwse traditie gaat Van de Werken komend jaar ook op zoek naar zijn eigen wortels. Dat doet hij voor het eerst sinds zijn jonge jaren in het Nederlands. "Ik heb ooit in een ver verleden, voordat mensen alles op YouTube zetten, een aantal Nederlandstalige liedjes gemaakt. Dat was toen ik een jaar of twintig was. Godzijdank staat het nergens op internet." Nu hij voor How to Throw a Christmas Party in eigen taal een liedje zingt over een alien in zijn geboortedorp, komt de Nederlandse taal weer dichterbij. "In vervolg op het kerstliedje ben ik ook Nederlandstalige liedjes aan het maken. Dat gaat een soort refopop worden. In eerste instantie voor een tentoonstelling van een museum voor moderne kunst, de Vleeshal, in Middelburg. Mijn roots zijn reformatorisch. Dat is een hele cultuur met een volstrekt eigen taalgebruik, zoals die Statenvertaling, de psalmen die gezongen worden. Die taal spreek ik vloeiend omdat het achttien jaar in mijn bolletje gestampt is. Dat project, dat nog een naam moet krijgen, wordt mijn vehikel om dingen te zeggen over nu."
Die verwerking van zijn verleden doet Van de Werken ook met een ander project. Jesus & The Christians. Toch ziet hij die slechts als een aanzet tot verwerking, zegt hij. "Ik denk dat Jesus & The Christians een goede eerste stap is. Dat is vooral een plek waar ik cynische liedjes kan schrijven. Wat ik nu ga doen gaat langzaam steeds dichter naar mezelf toe. Met Jesus & The Christians zing ik natuurlijk niet in mijn taal. Dat schept een afstand. Het is nooit persoonlijk. De liedjes gaan niet over wat ik voel, maar meer over wat ik ergens van vind. Het is een vorm van humor die ik grappig vind, maar die heel veel mensen niet snappen. Het is een meer bittere uitingsvorm voor mij. Daar kan ik boosheid in kwijt. Ik heb nu voor tachtig procent een plaat met Bijbelse murder ballads af. Die komt uit zodra het echt af is."
"In die reformatorische liedjes ga ik met een andere uitingsvorm en met een ander alter ego aan de slag. Mijn behoefte aan een uitlaatklep wordt steeds erger. Het is een zoektocht naar de kern. Toen ik begin twintig was heb ik het geloof helemaal losgelaten en heb ik het heel lang ontkend. Ik dacht er vanaf te zijn en er niks meer mee te maken te hebben, maar zo werkt het natuurlijk niet. Er komt nu nog heel veel frustratie naar boven, ik heb er nog steeds heel veel over te zeggen. Ik ben op zoek naar een zo eerlijk mogelijke vorm van mezelf uiten. Daar ben ik nog niet helemaal. Nederlandstalig is daar een hele grote stap naartoe, en de Bijbelse taal is nog een stap verder. Dat zorgt ervoor dat ik over dingen kan zingen zonder dat ik er van hoef over te geven. Als ik een liedje over depressie maak dan moet dat geen zeikerig nummer worden. Door alle Bijbelse metaforen uit mijn jeugd in te zetten om daar iets over te zeggen kan ik het een soort diepte geven die ik er niet op een andere manier aan kan geven."
Nieuwe Mozart
Van de Werken zit zelden verlegen om een nieuwe uitdaging. Zo speelt hij begin 2015 op Cross-linx, samen met Arjen van Wijk (This Beautiful Mess), met wie hij ook bij kerstproject How to Throw a Christmas Party samenwerkt. Dat gebeurt onder de naam Vandryver&Pen. "We maken een combinatie van indie en klassiek. Dat doen we met vier blazers, synths en een jazzdrummer. Ik kwam Arjen van Wijk tegen bij Sufjan Stevens, die iets raars deed met negen trombones en dergelijke. En dat terwijl de muziek die hij maakte daar niet zoveel mee te maken had. Toen heb ik voorgesteld om iets die kant op te gaan doen. Hij begreep ook wel dat hij daar niet onderuit kon. Er komen twee nummers uit voor CrossLinx en we werken aan een album."
Zowel het musiceren als het produceren gaat Van de Werken goed af. Zo was daar afgelopen jaar opnieuw een bijzondere plaat van Broeder (Tonnie) Dieleman, waar hij een dikke vinger in de pap had. "Ik zie het verschil tussen musiceren en produceren niet zo, zeker niet bij Tonnie. Gloria voelt net zoveel als mijn plaat. Op veel platen speel ik zelf ook. Bij Tonnie speel ik zelf en ben ik veel met arrangementen bezig geweest. Het is niet dat ik op zijn plaat meer of minder invloed heb dan op een plaat van Silence Is Sexy. Daar waren vier mensen die invloed hadden. Ik kan dus ook niet zeggen dat ik op het één of op het ander trotser ben."
Zoals ook met How to Throw a Christmas Party haalt Van de Werken voor zijn persoonlijke werk het organische aspect aan. De kwaliteit staat voor hem onomstotelijk voorop. "Ik zie het als een soort van biologische boer. Er zijn veel dingen waar je geen invloed op hebt, zoals het weer of ziektes. In de muziek, als je dat jaren na elkaar doet, doe ik voor elke plaat net zo hard mijn best. En ik heb er geen invloed op of men mijn nieuwe plaat helemaal te gek vindt of er geen aandacht aan besteedt. Dus als ik op zo'n manier werk, dan ligt het plezier vooral in het maken zelf. En natuurlijk wil ik het liefst dat iedereen zegt dat ik de nieuwe Mozart ben, maar als dat niet gebeurt is het ook goed. En aan het eind van de maand wil ik ook wel mijn rekeningen kunnen betalen. Het interesseert me niks of het succes heeft. Op de lange termijn moet de mate van succes met je muziek je levensgeluk niet bepalen. Daar vind ik geld ook te oninteressant voor. Ik wil liever veel mooie dingen maken, die alleen maar in de biologische winkel te koop zijn. En muziek maken tot ik erbij neerval. "
http://www.kindamuzik.net/interview/pim-van-de-werken/pim-van-de-werken-zoektocht-naar-de-kern/25579/
Meer Pim van de Werken op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/pim-van-de-werken
Deel dit artikel: