Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Het startschot voor de carrière van Qeaux Qeaux Joans werd in 2009 gegeven toen de durfal aan bluesrocker Seasick Steve vroeg samen een liedje te spelen in de Melkweg tijdens zijn show. De bebaarde muzikant twijfelde daarna geen moment en nodigde Qeaux Qeaux Joans uit om tijdens de eerstvolgende tour het voorprogramma te verzorgen. Joans zegt daarover: "Ik moet altijd gehoor geven aan mijn gevoel. Op dat moment voelde ik heel sterk wat ik wilde, en ging ik ervoor. Iedereen kent het gevoel wel. Je staat op een feest, ziet een leuke jongen, maar gaat naar huis zonder te handelen naar je gevoel. Nee, dat is te frustrerend voor mij."
Studie
Diezelfde gedachtegang lag ten grondslag aan het stopzetten van haar studie, aldus Joans. Na drie volle jaren aan het conservatorium besloot ze toch drie maanden voor het afstuderen te stoppen. En daarvoor moet je toch sterk in je schoenen staan. Joans is vrij duidelijk over dit besluit: "Ik heb geleerd waar ik juist niet naar op zoek was, en dat is ook wat waard". Ze vertelt verder: "Mijn opa wilde graag dat ik ging studeren en ik zag er ook zeker het nut van in. Ik wilde belangrijke mensen ontmoeten en ervaring opdoen. Maar al snel merkte ik dat ik ongelukkig werd op het conservatorium, mijn intuïtie kreeg niet genoeg ruimte."
Het verschil zit volgens Joans tussen instrumentalisten en muzikanten. "Dat zijn twee verschillende types. Instrumentalisten beheersen hun instrument tot in de puntjes, hebben theoretische kennis en spelen de sterren van de hemel. Muzikanten hebben naast eerder genoemde kenmerken ook passie en plezier in hun spel, en daar was ik naar op zoek. Ik wilde gewoon mijn verhaal vertellen, en niet iets spelen wat al honderd keer gespeeld is", zegt de zangeres. "Ik had nog liever een studieschuld van tienduizenden euro's en geen flauw idee wat ik moest gaan doen. Ik heb nooit spijt gehad van mijn vertrek." Joans ziet het debuutalbum No Man's Land dan ook als een bijzonder werk. Het bewijs dat het toch is gelukt. "De albumpresentatie voelde een beetje als een eindexamenpresentatie."
Samenwerking
Qeaux Qeaux Joans dook de studio in met Reyn Ouwehand, bekend van eerdere klussen met Ane Brun, De Staat, Alain Clark en Kane. Een gouden samenwerking. "Reyn bracht mij en de muzikanten nog dichter bij elkaar dan we al waren. En de balans klopte. Ik ben soms best wel een hippie, en Reyn blijf altijd rationeel nadenken. Ik zou graag nog een keer met hem samenwerken." Het album werd snel opgenomen. Na twee maanden voorbereiden werd de plaat live ingespeeld en in slechts drie dagen opgenomen. "Het opende mijn ogen. Als ik thuis muziek opneem, doe ik dat laag voor laag tot het perfect is. Dit is een hele andere methode, waarbij ook de energie van het samenspelen meetelt. Dat gevoel en die sfeer vind je ook terug op platen van The Rolling Stones en James Brown."
De volgende vraag is uiteraard wat de volgende stap is voor Joans, nu haar droomalbum is uitgebracht. "Veel optredens, een plekje op Lowlands of met het Metropole Orkest spelen", lacht ze. Maar dat is niet alles. "Ik wil me bovenal blijven inzetten voor de maatschappij, humanitair werk. Ik ben al eens twee dagen naar Cambodja geweest en dacht toen: de westerse wereld kan best een tijdje zonder mij. Andere landen hebben me harder nodig." En ook daar kan Joans haar muzikale ei kwijt, maar dan op een andere manier. "Met de kinderen daar kan ik creatief blijven. Theater maken, liedjes spelen in ziekenhuizen of juist muziek onderwijzen. Op een dag voel ik de noodzaak niet meer om op te treden, en dan ga ik me daar volledig voor inzetten."
http://www.kindamuzik.net/interview/qeaux-qeaux-joans/qeaux-qeaux-joans-gehoor-geven-aan-gevoel/23573/
Meer Qeaux Qeaux Joans op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/qeaux-qeaux-joans
Deel dit artikel: