Onze laatste liverecensie.
Onze laatste albumrecensie.
Ons laatste interview.
Onze laatste video.
Alles kits daar in Barcelona?
"Jaaa! Leuk. Gisteren hadden we hier een feestje met DJ Nobody."
Ik heb je bezig gezien tijdens de 10 Days in Gent, samen met een dj. Leuke show, en ook heel leuke machinerie. DJ Nobody, is dat de kerel met wie je voorbije zomer op tour bent getrokken?
"Neen, dat is Ryan Rasheed, mijn vaste tour-dj. DJ Nobody is een van de mensen achter Dublab.com, en een van de drijvende krachten van de LA underground."
Wat is dat precies, Dublab.com? Ik stel je die vraag omdat KindaMuzik ook een 100% internetmagazine is.
"Dublab is een internetradiostation, met live-streams en dj-sets. Ze zijn gebaseerd in Californië. Het is niet echt alleen gericht op leftfield hiphop of zo, ze houden hun spectrum zeer breed om het voor iedereen interessant te houden. Je komt er ook dingen zoals Tortoise, Herbert of Photek tegen." (Uw dienaar is op onderzoek uitgetrokken, en, inderdaad, Dublab.com is naar Internet-normen een safe haven en een oase van goede smaak; ook Arne Van Peteghem aka Styrofoam noemt Dublab in het Vlaamse weekblad Humo een van z'n favoriete sites - ED)
Over naar het album. Ik had het een paar keer geluisterd en had het vermoeden dat er in de periode dat je het gemaakt had allerlei onprettige dingen met je gebeurd waren. Pas daarna las ik de release-sheet en bleek het eerder over het zoeken naar je roots en over de liefde te gaan. Kun je er inkomen dat ik Eros met Thanatos heb verward bij de eerste beluisteringen?
(moet even slikken) "Wel, mmmmm, er is altijd een upside en een downside aan iemand leren kennen, maar dit album gaat toch meer over de upside. Alhoewel die er ook niet zonder slag of stoot komt, the struggle of gettin' to know each other, weet je wel."
Je maakte het album samen met een Catalaanse, Eva Puyelo Muns. Zij had nog nooit iets gedaan in de muziek?
"Klopt, ze is gewoon een natuurtalent. Het was echt een zeer gemakkelijk proces om de muziek te creëren. Op dat vlak zijn we supercomplementair. Misschien was er wel een strijd om elkaar te leren kennen, maar op het vlak van de muziek was daar hoegenaamd geen sprake van."
Het is moeilijk op dit album om de samples van de echte instrumenten te onderscheiden.
"Er zitten maar heel weinig samples in het album en ik heb het ook veel minder moeten sequencen, in tegenstelling tot het werk met Prefuse, dat echt gericht is op het maken van beats en waar ik echt loos ga op MPC enzo."
Vertel eens wat over de instrumenten die je gebruikt hebt. Wat is een concertina?
"Dat is een klein accordeon, achthoekig gevormd. Je maakt dus muziek door middel van lucht."
En een harmonium?
"Oorsponkelijk was het een Europees instrument, maar in de achttiende eeuw werd het geïmporteerd naar Indië. Het is het meest bekend geraakt uit Indische muziek. Het is een orgel, waarbij je lucht moet persen door een systeem van rieten, aangedreven door toetsen die je handmatig moet bedienen. Het maakt een dun, dreinend geluid."
Bajo Sexto?
"Dat is een instrument dat ongeveer hetzelfde geluid maakt als een contrabas, in de lagere registers dus. Het is zeer moeilijk om te bespelen. Je vindt het veel terug in Mexicaanse mariachimuziek."
De muziek is zeer intiem, waar hebben de opnames plaatsgevonden?
"Vooral in de slaapkamer."
Dus het is eigenlijk bedroom-music?
"Ja, letterlijk gezien wel, maar figuurlijk houd ik niet zo van die categorisatie."
Hoe lang ben je in Barcelona verbleven?
"Achttien maanden, die een belangrijke educatieve rol in mijn leven hebben gespeeld. Daarna ben ik zowat een heel jaar overal op tour getrokken, toen had ik echt wel het gevoel dat ik geleefd werd, daarna terug een periode in Atlanta en nu ben ik hier terug."
Was het de bedoeling om in Barcelona een plaat te gaan maken?
"Neen, initieel niet. Ik had wel de gedachte daar enkele vocalisten te ontmoeten. Dat is dus goed gelukt."
Jullie zingen zelf op de plaat. Heb je eigenlijk ooit geprobeerd zelf te rappen?
"Neen, eigenlijk niet, er zijn teveel goede mc's op deze wereld."
Je stond op de cover van XLR8 samen met Madlib. Wat vind je van z'n producties?
"Ik vind ze far-out."
Is het soms niet wat teveel van het goede, muziek voor stonede mensen? Zoals ook wel een beetje met Prefuse 73?
(lacht) "Ja, zeker en vast wel. Maar toch klinkt alles wat Madlib doet zeer natuurlijk. Ik ben er trouwens van overtuigd dat als hij iets zou willen maken dat meer uitgelijnd is, hij dat zeker en vast wel zou kunnen. Maar dat doet hij mooi niet, hij blijft zichzelf constant uitdagen.
Weet je, ik check mijn eigen werk altijd op zoek naar de momenten dat ik het verneuk. Ik probeer het dan te verbeteren, maar soms moet je het gewoon laten zoals het gebeurde en simpelweg die valse gitaar er in laten zitten. Wat we inderdaad gedaan hebben op Apropa't toen we het album afmixten in Chicago."
Schoonheid met een gaatje in?
"Zo is dat."
Apropa't is uitgebracht door Warp en wordt gedistribueerd door Zomba
» Lees de recensie
http://www.kindamuzik.net/interview/savath-savalas/savath-savalas-schoonheid-met-een-gaatje-in/5421/
Meer Savath & Savalas op KindaMuzik: http://www.kindamuzik.net/artiest/savath-savalas
Deel dit artikel: